To 2025 έχει ανακηρυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού «Έτος Μίκη Θεοδωράκη» καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη. Συμμετέχοντας στον τιμητικό εορτασμό, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει το μεγαλειώδες Άξιον εστί, την ποιητική σύνθεση του Οδυσσέα Ελύτη που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Διπλά εμβληματικό έργο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, το Άξιον εστί είναι ένα λαϊκό ορατόριο για λαϊκό τραγουδιστή, ψάλτη, αναγνώστη, μεικτή χορωδία, λαϊκά όργανα και συμφωνική ορχήστρα. Έξι δεκαετίες μετά την πρώτη του ζωντανή παρουσίαση (19 Οκτωβρίου 1964, Θέατρο Rex – Μαρίκα Κοτοπούλη) θα απολαύσουμε μια λαμπρή συναυλία με κορυφαίους συντελεστές, αντάξια της ακτινοβολίας του εθνικού μας συνθέτη. Ο Γιώργος Νταλάρας είναι ο λαϊκός τραγουδιστής και ο Δημήτρης Πλατανιάς ερμηνεύει τα μέρη του ψάλτη, ενώ τα αναγνώσματα των «Παθών» απαγγέλλει ο Δημήτρης Καταλειφός. Μαζί τους, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, η Χορωδία της ΕΡΤ και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Η συναυλία ανοίγει με το μεγαλεπήβολο Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη, πρωτεργάτη της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, με σολίστ τον χαρισματικό Τίτο Γουβέλη. Δεν είναι πολλοί οι πιανίστες που μπορούν να αναμετρηθούν με ένα τέτοιο έργο, ο Γουβέλης όμως είναι σίγουρα ένας από αυτούς.
Δύο έργα εμβληματικά, που τα χωρίζει η τραγωδία της Κατοχής και του Εμφύλιου, αλλά τα ενώνει η κοινή και στα δύο αναζήτηση μιας βαθιά βιωμένης ελληνικότητας, αποκτούν, κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, διαστάσεις που δεν θα είχαν σε μια συνηθισμένη αίθουσα συναυλιών.
Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Μύρων Μιχαηλίδης.
Μανώλης Καλομοίρης (1883–1962)
Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα
Σολίστ Τίτος Γουβέλης
Μίκης Θεοδωράκης – Οδυσσέας Ελύτης
Το Άξιον εστί
Γιώργος Νταλάρας λαϊκός τραγουδιστής
Δημήτρης Πλατανιάς ψάλτης
Δημήτρης Καταλειφός αναγνώστης
Λαϊκή ορχήστρα
Γιώργος Παπαχριστούδης πιάνο
Γιώργος Μάτσικας μπουζούκι
Γιάννης Σταματογιάννης μπουζούκι
Δημήτρης Παπαγγελίδης κιθάρα
Ανδρέας Κατσιγιάννης σαντούρι
Γρηγόρης Συντριδης ντραμς
Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων (Διδασκαλία Σταύρος Μπερής)
Χορωδία ΕΡΤ (Διδασκαλία Μιχάλης Παπαπέτρου)
Ηχολήπτης σκηνής Αντώνης Ζαχόπουλος
Ηχολήπτης κοινού Βαγγέλης Κουλούρης
Τίτος Γουβέλης
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών με τον Άρη Γαρουφαλή, στο Βασιλικό Κολλέγιο Μουσικής του Λονδίνου με τον Peter Katin και στη Βασιλική Ακαδημία της Σκωτίας με τον Fali Pavri ως υπότροφος του Σωματείου Τζίνα Μπαχάουερ, του Ιδρύματος Ωνάση και του ΙΚΥ. Για χρόνια μελέτησε κοντά στον διάσημο πιανίστα και παιδαγωγό Dominique Merlet στο Παρίσι. Επίσης μελέτησε εκκλησιαστικό όργανο ως υπότροφος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με τον Nicolas Kynaston. Έχει κερδίσει βραβεία σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς, καθώς και το βραβείο «Μυκονίου» της Ακαδημίας Αθηνών. Έχει συμπράξει ως σολίστ με τη Βασιλική Εθνική Ορχήστρα της Σκωτίας, την Κρατική Ορχήστρα της Τρανσυλβανίας, τη Βασιλική Συμφωνική Ορχήστρα της Μπανγκόκ, τις Κρατικές και Δημοτικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου κ.ά., συνεργαζόμενος με διακεκριμένους αρχιμουσικούς (M. Tilkin, Ch. Poppen, A. Ertüngealp, Β. Φιδετζή, Β. Χριστόπουλο, Γ. Πέτρου κ.ά.). Έχει εμφανιστεί ως σολίστ αλλά και σε συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Μ. Βρετανία, Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Ρουμανία, Σερβία, Τουρκία, Ταϊλάνδη, Νότιο Κορέα, Νιγηρία και Κύπρο). Το ρεπερτόριό του εκτείνεται από το μπαρόκ μέχρι και τον 21ο αιώνα. Σημαντική θέση σε αυτό κατέχει η ελληνική δημιουργία· έχει ερμηνεύσει (ζωντανά ή σε ηχογράφηση) έργα άνω των 60 Ελλήνων συνθετών, περιλαμβανομένων και αρκετών πρώτων εκτελέσεων. Ο Τίτος Γουβέλης είναι επίσης συντάκτης των προγραμμάτων της Κ.Ο.Α., ενώ κείμενά του φιλοξενούνται τακτικά στα έντυπα του Μ.Μ.Α. και του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Διδάσκει πιάνο στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Ωδείο Αθηνών. Είναι τέλος παραγωγός των εκπομπών «Μαθήματα Πιάνου» και «Η Κάμαρα με τα μυστικά» στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.
Γιώργος Νταλάρας
Τραγουδιστής, μουσικός, συνθέτης, ο Γιώργος Νταλάρας γεννήθηκε στον Πειραιά το 1949, γιος και εγγονός μουσικών. Το 1965 έκανε την πρώτη του εμφάνιση ως κιθαρίστας και τραγουδιστής, ενώ τρία χρόνια αργότερα ηχογράφησε τον πρώτο προσωπικό του δίσκο. Από το 1968 συνδέθηκε με σημαντικές συνεργασίες. Κουγιουμτζής, Λοΐζος, Καλδάρας, Παπαδόπουλος, Ελευθερίου ήταν οι πρώτοι δημιουργοί που του εμπιστεύτηκαν τα τραγούδια τους. Αργότερα, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος, Μαρκόπουλος. Στις σημαντικές διεθνείς συνεργασίες του συγκαταλέγονται συμπράξεις με καλλιτέχνες όπως ο Αλ ντι Μέολα, ο Πάκο ντε Λουτσία, ο Sting, ο Ίαν Άντερσον, ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς, η Έμα Σάπλιν, η Ντούλτσε Πόντες, ο Έντι Νάπολι.
Από το 1981 έχει πραγματοποιήσει πάνω από χίλιες συναυλίες στους σπουδαιότερους συναυλιακούς χώρους σε όλο τον κόσμο. Σταθμός θεωρείται η συνεργασία με συμφωνικές ορχήστρες παγκοσμίου φήμης και σπουδαίους μαέστρους. Το 1983 στο Ολυμπιακό Στάδιο Αθηνών 160.000 θεατές παρακολούθησαν τις δύο συναυλίες του, στις ιστορικά μεγαλύτερες διοργανώσεις στην Ελλάδα. Το 1994 ξεκίνησε η συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η παράσταση «...και με φως και με θάνατον ακαταπαύστως» σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά ήταν μια ιστορική αναδρομή της ελληνικής μουσικής.
Μέχρι σήμερα έχει ηχογραφήσει πάνω από 90 προσωπικούς δίσκους και έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 140 ως μουσικός, τραγουδιστής, παραγωγός. Οι πωλήσεις δίσκων του υπερβαίνουν τα 18.000.000 αντίτυπα. Η καλλιτεχνική-κοινωνική του διαδρομή επιβραβεύτηκε με πολλές τιμητικές διακρίσεις.
*
Ο Γιώργος Νταλάρας συνάντησε τον Μίκη Θεοδωράκη στο ξεκίνημα της καριέρας του, στο Παρίσι το 1972, στη διάρκεια της δικτατορίας. Πρώτος καρπός της συνεργασίας τους ήταν τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου (1974), που ήταν τα πρώτα τραγούδια του συνθέτη που κυκλοφόρησαν μετά την άρση της απαγόρευσης των τραγουδιών του. Ακολούθησε η ηχογράφηση των τραγουδιών «Κόκκινο τριαντάφυλλο» και «Εκείνος ήταν μόνος» (στη μνήμη του Αλέκου Παναγούλη), και στη συνέχεια ο δίσκος Ραντάρ (σε στίχους Κώστα Τριπολίτη) το 1981. Παράλληλα, ο Νταλάρας πήρε μέρος σε όλες τις μεγάλες μεταπολιτευτικές συναυλίες του Μίκη σε στάδια ανά την Ελλάδα, αλλά και αργότερα στο εξωτερικό. Το 1988 ερμήνευσε το Άξιον εστί υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, στις δύο συναυλίες που δόθηκαν στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για την ενίσχυση της πρωτοβουλίας ανέγερσης του Μουσείου της Ακρόπολης.
Δημήτρης Πλατανιάς
Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, από τους πιο διακεκριμένους της εποχής μας, γεννήθηκε στην Καλαμάτα. Έλαβε τις πρώτες μουσικές του γνώσεις στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας (πτυχίο κιθάρας με τον Γιάννη Μαυρέα και δίπλωμα μονωδίας με τη Μαρία Μαρκέτου). Συνέχισε σπουδές όπερας στην Ιταλία με τη Μασάκο Τανάκα Πρότι (Υποτροφία Αλεξάνδρα Τριάντη, 2000) και στην Ελλάδα με τον Άρη Χριστοφέλλη. Έχει συνεργαστεί με πολυάριθμες ελληνικές και ξένες ορχήστρες. Πρωτοεμφανίστηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή ως Άλφιο (Καβαλερία ρουστικάνα, 2004), ενώ έκτοτε έχει ερμηνεύσει πλήθος ρόλων, μεταξύ άλλων Μαρτσέλο (Μποέμ), Φίγκαρο (Οι γάμοι του Φίγκαρο), Άρχοντα (Ο Πρωτομάστορας), Ρενάτο (Ένας χορός μεταμφιεσμένων), Ριγολέτο, Αμονάσρο (Αΐντα), Ζερμόν (Τραβιάτα), Σκάρπια (Τόσκα), Ντι Λούνα (Ο τροβαδούρος), Τέλραμουντ (Λόενγκριν), Ναμπούκο, Σιμόν Μποκανέγκρα, Ροντρίγκο (Ντον Κάρλο), Μάκμπεθ, Μπάρναμπα (Τζοκόντα), Στανκάρ (Στιφέλιο), Ζεράρ (Αντρέα Σενιέ), Ιάγο (Οθέλλος), Μονφόρτε (Ο σικελικός εσπερινός) κ.ά.
Έχει εμφανιστεί σε σπουδαία θέατρα και φεστιβάλ παγκοσμίως όπως το Λα Φενίτσε της Βενετίας, το Θέατρο Σάο Κάρλος Λισαβόνας, η Κρατική Όπερα του Μονάχου, η Όπερα της Φραγκφούρτης, το Λα Μονέ στις Βρυξέλλες, τα φεστιβάλ του Μπρέγκεντς και του Ζάλτσμπουργκ, η Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Κόβεντ Γκάρντεν), η Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, η Όπερα της Φλωρεντίας, το Μέγαρο Τεχνών Βασίλισσα Σοφία (Βαλένθια), η Όπερα της Στουτγάρδης, η Όπερα του Σαν Φρανσίσκο και το Βασιλικό Θέατρο της Μαδρίτης. Κυκλοφορούν οι ζωντανές ηχογραφήσεις του Pagliacci, στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ με μαέστρο τον Κρίστιαν Τίλεμαν (DVD από τη Sony), και Cavalleria Rusticana – Pagliacci στο Κόβεντ Γκάρντεν υπό τη διεύθυνση του Αντόνιο Παπάνο (DVD από την Opus Arte).
Δημήτρης Καταλειφός
Ο Δημήτρης Καταλειφός είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης. Γεννήθηκε το 1954 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη το 1975. Από τότε εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο, στον κινηματογράφο και σποραδικά στην τηλεόραση. Έχει συνεργαστεί με διάφορους θιάσους και σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων o Αντώνης Αντύπας (Απλό Θέατρο) και ο Σπύρος Ευαγγελάτος (Αμφι-Θέατρο). Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Θεάτρου Η Σκηνή και του θεάτρου Εμπρός (Θεατρικός Οργανισμός Μορφές) στου Ψυρρή (το οποίο με τη λειτουργία του συνέβαλε στην αναμόρφωση της γύρω περιοχής). Και οι δύο αυτές ομάδες υπήρξαν από τους σημαντικότερους θεατρικούς πυρήνες της εποχής τους.
Έχει τιμηθεί µε το βραβείο Αιμίλιος Βεάκης (2002-2004) για τις ερμηνείες του στο θεατρικό έργο Ξεριζωμός του Μπ. Φρίελ και στα μονόπρακτα Αυτός και το παντελόνι του του Ι. Καµπανέλλη, Κύκνειο άσµα του Ά. Τσέχοφ και Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ του Σ. Μπέκετ. Επίσης µε το βραβείο κοινού του περιοδικού Αθηνόραµα (2011) για τον Ξεριζωμό του Μπ. Φρίελ, τους Βρικόλακες του Χ. Ίψεν και τον Επιστάτη του Χ. Πίντερ. Παράλληλα, σκηνοθετεί στο θέατρο από το 1998 (Ο Δον Ζουάν έρχεται από τον πόλεμο, Θέατρο Εμπρός). Στον κινηματογράφο, σημαντικές εμφανίσεις του υπήρξαν, μεταξύ άλλων, τα Πέτρινα Χρόνια (1985) του Παντελή Βούλγαρη και ο Θεόφιλος (1987) του Λάκη Παπαστάθη (βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης).
Έχει διδάξει υποκριτική στις δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στα τμήματα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ κ.α. Από το 1993 έως το 2000 ήταν συνδηµιουργός της δραματικής σχολής του «Εµπρός».
Μύρων Μιχαηλίδης
Ο μαέστρος Μύρων Μιχαηλίδης σπούδασε πιάνο με τον Δημήτρη Τουφεξή στην Αθήνα και διεύθυνση ορχήστρας με τον Χανς-Μάρτιν Ράμπενσταϊν στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Βερολίνου (UdK), ενώ είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ.
Από το 2019 είναι ο πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου. Την περίοδο 2018-2022 ήταν Γενικός Μουσικός Διευθυντής στην Όπερα και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ερφούρτης στη Γερμανία, και το 2011-2017 ήταν Καλλιτεχνικός Διευθυντής και κύριος αρχιμουσικός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, συντελώντας καθοριστικά στην ανάδειξη της σε μία από τις μεγάλες ευρωπαϊκές όπερες. Την περίοδο 2004-2011 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής και κύριος αρχιμουσικός της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, ενώ το 1999-2004 ήταν ο μόνιμος αρχιμουσικός και υπεύθυνος σπουδών στην Όπερα της Ανατολικής Σαξονίας.
Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με όλες τις ορχήστρες, ενώ έχει διευθύνει πολλές σημαντικές ορχήστρες στο εξωτερικό, όπως οι Συμφωνικές Βερολίνου, Ρώμης, Μεξικού, Ιερουσαλήμ, Φιλαρμονικές Ενέσκου (Βουκουρέστι), Σλοβακίας (Μπρατισλάβα), Οδησσού, Ορχήστρες Ραδιοφωνιών Πράγας, Ρουμανίας. Έχει συνεργαστεί με λυρικά θέατρα όπως η Εθνική Όπερα της Σαγκάης, η Εθνική Όπερα του Βουκουρεστίου, η Κρατική Όπερα του Μπράουνσβαϊκ, η Όπερα της Ερφούρτης, η Όπερα της Τεργέστης κ.ά. ως μαέστρος όπερας, καθώς και με σημαντικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (μεταξύ άλλων στη Φλωρεντία, στην Πράγα, στη Σικελία, στο Φεστιβάλ Αθηνών και στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου, στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008).
Στην εκτενή δισκογραφία του ξεχωρίζουν η ηχογράφηση του 3ου και του 4ου Κοντσέρτου για πιάνο του Μπετόβεν με τον πιανίστα Άλντο Τσικολίνι για την ΕΜΙ Classics, καθώς και το CD «Greek Classics – Impressions For Saxophone And Orchestra» με τη NAXOS, το οποίο προτάθηκε για δύο Βραβεία Grammy.
Το 2016 διακρίθηκε με τον τίτλο του Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλικής Δημοκρατίας, ενώ το 2017 τιμήθηκε με το Βραβείο Απόλλων από την Εταιρεία Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τη συνολική προσφορά του στον οργανισμό.
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία όσο και ως προς τον τρόπο λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες την δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδος, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που επιτελεί εντός Αθηνών καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους, Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Κράους, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, Ασκενάζυ, Φεντοσέγιεφ και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ, Τιμπώ, Καζάλς, Ρέπιν, Κρέμερ, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ, Άργκεριχ, Λεόνσκαγια και Καβάκος έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της.
Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης, Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής, Βασίλης Χριστόπουλος και Στέφανος Τσιαλής. Από τον Οκτώβριο του 2020, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο Λουκάς Καρυτινός.
Χορωδία της ΕΡΤ
Η Χορωδία της ΕΡΤ ιδρύθηκε το 1977 από τον Μάνο Χατζιδάκι, διευθυντή τότε του Τρίτου Προγράμματος της Ραδιοφωνίας, ως «Χορωδία του Τρίτου», σε συνεργασία με τον Αντώνη Κοντογεωργίου, που υπήρξε οργανωτής και βασικός διευθυντής της. Σύντομα αναδείχθηκε σε ένα από τα καλύτερα χορωδιακά σύνολα της Ευρώπης.
Στη διαμόρφωση του ρεπερτορίου της, που περιλαμβάνει πάνω από χίλιες συνθέσεις από όλες τις περιόδους της χορωδιακής δημιουργίας, έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε πρώτες εκτελέσεις ελληνικών έργων (240 έργα για χορωδία και ορχήστρα καθώς και χορωδιακά a capella). Στο ρεπερτόριο της χορωδίας ανήκουν επίσης και πολλές όπερες.
Επί Γενικής Διεύθυνσης Μίκη Θεοδωράκη πραγματοποίησε πληθώρα συναυλιών σε Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Τυνησία, ΗΠΑ, Καναδά, Φιλανδία κ.α., Το 2004 έλαβε μέρος στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας και το 2007 εμφανίστηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στην Alter Oper της Φραγκφούρτης και στο Polytheater του Πεκίνου, όπου έδωσε την εναρκτήρια συναυλία στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους της Ελλάδας στην Κίνα.
Έχει συμπράξει με σημαντικές ελληνικές και διάσημες ξένες ορχήστρες, όπως η Συμφωνική του Βερολίνου, της Νυρεμβέργης, η Φιλαρμονική του Λονδίνου, η Εθνική Ορχήστρα του Καπιτωλίου της Τουλoύζης κ.ά., καθώς και με πολλούς καταξιωμένους Έλληνες και κορυφαίους ξένους μαέστρους: Κουρτ Μαζούρ, Γεχούντι Μενουχίν, Βλαντίμιρ Ασκενάζι, Ιβάν Φίσερ, Χέλμουτ Ρίλινγκ, Νέβιλ Μάρινερ.
Από τον Ιανουάριο του 2023 τη Χορωδία της ΕΡΤ διευθύνει ο Μιχάλης Παπαπέτρου.
Χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Φιλοδοξώντας να γεφυρώσει τον χώρο ανάμεσα στο αμιγώς λυρικό ή συμφωνικό ρεπερτόριο, την αθηναϊκή πολυφωνική παράδοση και τη σύγχρονη λόγια δημιουργία, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων ιδρύεται το 1999 ως η τρίτη ιστορικά ελληνική επαγγελματική χορωδία και ένα από τα πέντε αυτοδύναμα Μουσικά Σύνολα του Δήμου Αθηναίων.
Αποτελούμενη από επαγγελματίες τραγουδιστές με κλασικές σπουδές αλλά και πλούσια εμπειρία από άλλους μουσικούς χώρους, δεν αργεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή της πρωτεύουσας, αποκτώντας σταθερό κοινό και παρουσιάζοντας όλα τα είδη της φωνητικής μουσικής, ελληνικής και διεθνούς, σύγχρονης και κλασικής. Γίνεται περιζήτητη από συνθέτες και αρχιμουσικούς, ακριβώς λόγω του πολύπλευρου αυτού προφίλ της, και συνεργάζεται τακτικά με όλα τα μεγάλα μουσικά σύνολα της χώρας και με φορείς όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών και η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, υπό τη μπαγκέτα πολλών καταξιωμένων αρχιμουσικών όπως: οι Stefan Lano, Λουκάς Καρυτινός, Νίκος Αθηναίος, Βύρων Φιδετζής, Μύρων Μιχαηλίδης, Σταύρος Ξαρχάκος, Μίλτος Λογιάδης, Άλκης Μπαλτάς, Αλέξανδρος Μυράτ, Γιώργος Πέτρου, Νίκος Βασιλείου, Ανδρέας Πυλαρινός, Angelo Cavallaro, κ.ά.
Ξεχωριστές στιγμές στην πορεία της χορωδίας αποτέλεσαν οι διεθνείς συνεργασίες με τους Jean Michel Jarre και Ennio Morricone στο Ηρώδειο, καθώς και οι εμφανίσεις στο Πασχαλινό Φεστιβάλ της Μόσχας «Βαλέρι Γκέργκιεφ», στο Διεθνές Φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης με την «Ορέστεια» του Ξενάκη υπό τη διεύθυνση του Gürer Aykal και στο Φεστιβάλ της Ραβένας με την Ενάτη Συμφωνία του Beethoven υπό τη διεύθυνση του Riccardo Muti.
Παράλληλα με την καλλιτεχνική της προσφορά, η χορωδία επιτελεί αξιόλογο κοινωνικό έργο, παρουσιάζοντας ειδικά επιλεγμένα προγράμματα φωνητικής μουσικής σε σχολεία, λέσχες φιλίας, γηροκομεία και απομακρυσμένες γειτονιές της πόλης, ενώ συχνά συμμετέχει σε εκδηλώσεις κοινωφελών και φιλανθρωπικών οργανώσεων.
Τη χορωδία από την ίδρυσή της διευθύνει ο Σταύρος Μπερής.