Ο γεννημένος στο Γιοχάνεσμπουργκ πολυσχιδής Ουίλιαμ Κέντριτζ θεωρείται από τους σπουδαιότερους εικαστικούς και σκηνοθέτες της εποχής μας με έργα σε μουσεία και συλλογές σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοναδικός στον τρόπο του να παντρεύει τη μαγεία του χειροποίητου, τη χαρακτική, τη λιθογραφία, τη φωτοχαρακτική με τις τέχνες του θεάματος, το animation, τη λογοτεχνία και τον πολιτικό στοχασμό, ο Κέντριτζ είναι εμποτισμένος από την ιστορία της Νότιας Αφρικής και το κίνημα διαμαρτυρίας ενάντια στον παραλογισμό του Απαρτχάιντ αλλά και κάθε μορφή κοινωνικής αδικίας, εξού και η αισθητική του συγγένεια με αιχμηρούς ζωγράφους, γλύπτες και χαράκτες όπως χαρακτηριστικά ο Ονορέ Ντωμιέ ή η Καίτε Κόλβιτς. Έχοντας θητεύσει στη Σχολή του Ζακ Λεκόκ τη δεκαετία του 1970, η ιδιαίτερη σχέση του με το «ποιητικό σώμα» καθορίζει και τη σκηνοθετική του γλώσσα στις παραστάσεις του στο πεδίο της όπερας και του μουσικού θεάτρου, που διατηρούν πάντα έναν υβριδικό χαρακτήρα ανάμεσα στην περφόρμανς και τα εικαστικά.
Η εκρηκτική του εκφραστικότητα έχει μπολιαστεί από τη δεκαετία του 1990 από τη συνεργασία του με την ομάδα κουκλοθεάτρου Handspring Puppet Company, με την οποία ανέβασε το 1992 τον Βόυτσεκ, βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Μπύχνερ (Woyzeck on the Highveld), αλλά και τον Βασιλιά Υμπύ του Αλφρέ Ζαρύ στην παράσταση O Υμπύ και η επιτροπή της αλήθειας, που είδαμε σε ιστορική αναβίωση στην Ελλάδα το 2014. Αναβίωση μιας παράστασης του 1995 σε συνεργασία με την ίδια πρωτοποριακή ομάδα είναι και το Faustus in Africa.
Δραματουργική σύνθεση που παντρεύει τις πιο εμβληματικές ενσαρκώσεις του διαβόλου στη λογοτεχνία μέσα από το ειρωνικό βλέμμα του Νοτιοαφρικάνου ποιητή Lesego Rampolokeng, το Faustus in Africa! συνιστά μια αλληγορία για την αποικιοκρατία και τον δυτικό ιμπεριαλισμό. Σ’ ένα συναρπαστικό, καλοκουρδισμένο σύμπαν, η ιστορία του ήρωα που πουλάει την ψυχή του στον διάβολο με αντάλλαγμα την αυθεντική απόλαυση και την αιώνια νεότητα μεταφέρεται εδώ στην Αφρική, παρθένα γη που ο αδίστακτος ήρωας εκμεταλλεύεται και καταστρέφει όπως ο Φάουστ διακορεύει και καταστρέφει τη νεαρή και αθώα Γκρέτχεν στο έργο του Γκαίτε. Πηγαίνει στην Αφρική για σαφάρι σε μια περιπέτεια που μετατρέπεται σε ξέφρενο ταξίδι απληστίας, παραφοράς και καταστροφής. Το ενδιαφέρον είναι ότι την ιστορία αναπαριστούν μαριονέτες – ο μόνος χαρακτήρας επί σκηνής με ζωντανή ανθρώπινη μορφή είναι ο Διάβολος.
Σκηνοθεσία William Kentridge
Συνεργάτιδα σκηνοθεσίας Lara Foot
Σκηνοθεσία μαριονετών Adrian Kohler & Basil Jones (Handspring Puppet Company)
Συντονισμός προβών – Συνεργάτης σκηνοθεσίας μαριονετών Enrico Dau Yang Wey
Σχεδιασμός μαριονετών Adrian Kohler & William Kentridge
Κινούμενα σχέδια William Kentridge
Κατασκευή μαριονετών Adrian Kohler & Tau Qwelane
Κοστούμια μαριονετών Hazel Maree, Hiltrud von Seidlitz, Phyllis Midlane
Ειδικά εφέ Simon Dunckley
Σχεδιασμός σκηνικών Adrian Kohler
Κατασκευή σκηνικών Dean Pitman (για την Ukululama Projects)
Ζωγραφική & διακόσμηση σκηνικών Nadine Minnaar (για την Scene Visual Productions)
Μετάφραση Robert David Macdonald
Πρόσθετο κείμενο Lesego Rampolokeng
Μουσική James Phillips & Warrick Sony
Ηχητικός σχεδιασμός Simon Kohler
Σχεδιασμός φωτισμού – Διεύθυνση παραγωγής Wesley France
Υπεύθυνος σκηνής – Χειριστής βίντεο Thunyelwa Rachwene
Ηχοληψία Tebogo Laaka
Υπεύθυνος βίντεο Kim Gunning
Παίζουν (αλφαβητικά) Eben Genis, Atandwa Kani, Mongi Mthombeni, Wessel Pretorius, Asanda Rilityana, Buhle Stefane, Jennifer Steyn
Ειδική εμφάνιση Tankiso Mambolo (ως φωνή του Θεού)
Παραγωγή Quaternaire/Paris, με την υποστήριξη και σε συνανάθεση του Théâtre de la Ville/Festival d’Automne (Γαλλία)
Υπεύθυνοι παραγωγής για την Quaternaire Sarah Ford, Roxani Kamperou, Emmanuelle Taccard
Συμπαραγωγή Baxter Theatre Centre (Νότια Αφρική), Centre d’Art Battat (Καναδάς), Cité Européenne du Théâtre – Domaine d’O – Montpellier / PCM 2025 (Γαλλία), Grec Festival (Ισπανία), Kunstenfestivaldesarts (Βέλγιο), Fondazione Campania des Festival—Campania Teatro Festival (Ιταλία), Thalia Theater (Γερμανία)
Η εκδοχή του έργου του 1995 ήταν παραγωγή της Handspring Puppet Company σε συνεργασία με το The Market Theatre, το Art Bureau (Γερμανία), το Kunstfest (Γερμανία), το Standard Bank National Arts Festival, το Foundation for the Creative Arts, τη Sharp Electronics και τη Mannie Manim Productions.
FAUST I & II © The Estate of Robert David Macdonald
Υπεύθυνος πνευματικών δικαιωμάτων: Alan Brodie Representation Ltd (www.alanbrodie.com)
Η Handspring Puppet Company εκπροσωπείται διεθνώς από την Quaternaire / Sarah Ford. www.quaternaire.org
Στη μνήμη του James Phillips (1959–1995)
Ο James Phillips ήταν συνθέτης, μουσικός και η φωνή της συνείδησης μιας ολόκληρης γενιάς. Έχασε τη ζωή του ύστερα από το σοβαρό τραυματισμό που υπέστη σε ένα τροχαίο δυστύχημα. Το Shifty Records Artists Fund συστάθηκε για να παράσχει βοήθεια σε καλλιτέχνες που βρίσκονται σε συνθήκες κρίσης. Για περισσότερες πληροφορίες και δωρεές, παρακαλώ απευθυνθείτε στην ακόλουθη διεύθυνση lloyd@shifty.co.za
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην ομάδα του Baxter Theatre Centre, στο William Kentridge Studio, στη Stefanie Carp, στον Patrick Curtis, στον Carlo Daniels, στη Susan Ford, στον Paul Golub, στον Joël Gunzburger, στη Frie Leysen, στον Κωνσταντίνο Λιοπύρη, στην Grace Lorenzo, στον Michael Morris, στον Herman Sorgeloos.
Προειδοποίηση ευαίσθητου περιεχομένου
Κατάλληλο για ηλικίες 12+
Η παράσταση περιλαμβάνει ακατάλληλη φρασεολογία, ήχους πυροβολισμών και χρήση έντονου φωτισμού.
O Kentridge ως εικαστικός έχει ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα, όπου έχει παρουσιάσει συχνά εκθέσεις και εγκαταστάσεις του. Ως σκηνικός δημιουργός εμφανίστηκε πρώτη φορά στη Στέγη με την περφόρμανς
Refuse the hour το 2012 και ακολούθησε το
Ο Υμπύ και η επιτροπή της αλήθειας το 2014. Στο Φεστιβάλ έχει ξαναπαρουσιαστεί με τη βιντεοεγκατάσταση
I am not me, the horse is not mine το 2010 (σε συνεργασία με την Γκαλερί Μπερνιέ) και με την προβολή
More Sweetly Play the Dance το 2017 στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, αλλά είναι η πρώτη φορά που φιλοξενείται σκηνικό έργο του. Oι δύο όπερές του
SIBYL και
The Head & the Load παρουσιάστηκαν στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) το 2021 και το 2023 αντίστοιχα.