Πρόσκληση ενδιαφέροντος

 «Πάροδος»

AEF Studio Residency / Διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα για το Αρχαίο Δράμα

Για τρίτη συνεχή χρονιά, η Πάροδος, το studio residency του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που εγκαινιάστηκε το 2021 με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία του Αρχαίου Δράματος, θα δώσει τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από διαφορετικά πεδία να προχωρήσουν υπό ιδανικές συνθήκες την έρευνά τους in situ.

Τον γενικό συντονισμό και την καθοδήγηση φέτος αναλαμβάνει η σκηνοθέτιδα και δραματουργός Αργυρώ Χιώτη, αντλώντας έμπνευση από τη θεματική της ελευθερίας με αφετηρία τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου. Μαζί της τρεις διεθνώς καταξιωμένοι δημιουργοί: ο Eric Vautrin, δραματουργός, βασικός συνεργάτης του Θεάτρου Vidy-Lausanne στην Ελβετία, συνεργάτης δημιουργών όπως ο Philippe Quesne και καθηγητής-ερευνητής παραστατικών τεχνών· ο JeanYves Ruf, σκηνοθέτης, δραματουργός, ηθοποιός στο θέατρο και την όπερα και παιδαγωγός στο θέατρο, καθοδηγητής μεταξύ άλλων των εργαστηρίων RIMES (διεθνής συνάντηση σκηνοθεσίας) και των Chantiers Nomades (εκπαιδευτικά εργαστήρια για επαγγελματίες στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης)· και η Lisaboa Houbrechts, δραματουργός και σκηνοθέτιδα που ξεκίνησε τη δημιουργική πορεία της στην ομάδα των Need Company (Jan Lauwers) ενώ μαθήτευσε πλάι και στον Alain Platel.

Αντιμετωπίζοντας τη σκηνή μέσα από μια ολιστική προσέγγιση όπου λόγος, σώμα, φωνή, εικόνα, μουσική, συνεργούν και αλληλοσυμπληρώνονται, θα ασχοληθούμε εξίσου με τη δραματουργία του λόγου όσο και με την κινητική και φωνητική έρευνα, το λυρικό τραγούδι, τη χρήση άλλων μέσων για τη δημιουργία εικόνας, τη χορικότητα, σε σχέση πάντα με το Αρχαίο Δράμα και τη σκηνική απόδοσή του σήμερα.

Ειδικό βάρος θα δοθεί στην ερευνητική διαδικασία, η οποία προβλέπεται να οδηγήσει σε μια παρουσίαση σε μορφή ανοιχτής πρόβας / work in progress και όχι ολοκληρωμένης παράστασης.

Ομάδα συντονιστών / καθοδηγητών:

Αργυρώ Χιώτη

H Αργυρώ Χιώτη εργάζεται στην Ελλάδα και στη Γαλλία ως σκηνοθέτιδα και ηθοποιός. Αποφοίτησε ως ηθοποιός από τη Δραματική Σχολή Μορφές του Θεάτρου Εμπρός (2000). Είναι κάτοχος πτυχίου Θεατρικών Σπουδών και μεταπτυχιακού τίτλου (Master 2) πάνω στη σκηνοθεσία και τη δραματουργία από το Πανεπιστήμιο της Provence στη Γαλλία (2006). Το 2005 συν-ίδρυσε τη θεατρική ομάδα VASISTAS. Οι πιο πρόσφατες σκηνοθεσίες της είναι ο Ερωτόκριτος για το ΚΘΒΕ (2023), ο Χαλεπάς για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2022), οι Βάτραχοι του Αριστοφάνη για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (2021) και το Νερό της Κολωνίας για το Εθνικό Θέατρο (2019-20)

Eric Vautrin

Ο Ερίκ Βοτρέν είναι ο δραματουργός του Théâtre Vidy-Lausanne στην Ελβετία από το 2015. Έχοντας θητεύσει ως πανεπιστημιακός, τρέφει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη σχέση μεταξύ παραστάσεων και θεατών, όπως καλλιεργούνται μάλιστα μέσα από τον διάλογο με καλλιτέχνες που έχουν επισκεφτεί το Vidy, όπως ο Φιλίπ Κεν (Philippe Quesne), ο Φοστέν Λινιεκουλά (Faustin Linyekula), ο Κρίστοφ Μαρτάλερ (Christoph Marthaler) και η Αντελίν Ρόζενσταϊν (Adeline Rosenstein). Ως διδάκτορας Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Paris Sorbonne Nouvelle / CNRS, στη διατριβή του μελέτησε «αυτό που μοιράζεται χωρίς να εκφράζεται» στις παραγωγές των Ρομέο Καστελούτσι (Romeo Castellucci), Φρανσουά Τανγκί (François Tanguy) και Κλοντ Ρεζί (Claude Régy). Εργάστηκε για οκτώ χρόνια ως αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Καέν στη Νορμανδία. Το 2020, οι εκδόσεις Presses du Réel εξέδωσαν το βιβλίο που συνέγραψε με τις Μπενεντίκτ Μπουασόν (Bénédicte Boisson) και Λορ Φερναντέζ (Laure Fernandez), Le 5e Mur – formes scéniques contemporaines [Ο 5ος τοίχος – σύγχρονες παραστατικές τέχνες], απαύγασμα ενός τετραετούς ανοιχτού σεμιναρίου στο θέατρο Nanterre-Amandiers όπου συμμετείχαν διεπιστημονικοί ερευνητές, καλλιτέχνες και θεατές.

Jean-Yves Ruf

Κατόπιν της λογοτεχνικής και μουσικής του εκπαίδευσης, ο Ζαν-Ιβ Ριφ έγινε δεκτός στο τμήμα υποκριτικής της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου του Στρασβούργου (École nationale supérieure du Théâtre National de Strasbourg) και στη συνέχεια στο τμήμα σκηνοθεσίας Nomadic Training Unit, γεγονός που του έδωσε την ευκαιρία να συνεργαστεί με τον Κρίστιαν Λούπα (Krystian Lupa) στην Κρακοβία και τον Κλοντ Ρεζί (Claude Régy) στο Παρίσι. Είναι ταυτόχρονα ηθοποιός, σκηνοθέτης και παιδαγωγός. Εξερευνά διάφορους τρόπους συνεργασίας, με σύγχρονους συγγραφείς, με μουσικούς, αλλά και την παραγωγή σκηνικής γραφής μέσα από αυτοσχεδιασμούς. Είναι επίσης σκηνοθέτης όπερας. Από το 2011 συνεργάζεται με τη δομή έρευνας και διά βίου εκπαίδευσης Chantiers Nomades ως δημιουργός προγραμμάτων και παιδαγωγικός σύμβουλος. Παραδίδει τακτικά εργαστήρια σε ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Manufacture-Lausanne, CNSAD-Paris, TNS-Strasbourg, estba-Bordeaux, Høyskolen Kristiania-Oslo). Από το 2007 έως το 2010 διηύθυνε το Λύκειο Παραστατικών Τεχνών La Manufacture στην Ελβετία.

Lisaboa Houbrechts

Η Λιζαμπόα Χάουμπρεχτς (1992) είναι συγγραφέας και σκηνοθέτιδα θεατρικών έργων που αγκαλιάζουν τις εικαστικές τέχνες, την όπερα, τη μουσική και το δραματικό κείμενο. Αποφοίτησε με Summa Cum Laude στη Δραματική Τέχνη από τη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γάνδης (KASK) το 2016. Τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε ήδη ιδρύσει τον δικό της θίασο, Kuiperskaai, πραγματοποιώντας τη φιλόδοξη είσοδό της στον κόσμο του θεάτρου. Χαρακτηριστικές πτυχές της δουλειάς της αποτελούν το πολυπληθές καστ, η ιδιότυπη αλληλεπίδραση μεταξύ εικόνας και κειμένου και ο ευφυής συνδυασμός διαφορετικών πεδίων, όπως η περφόρμανς, η μουσική, η χορογραφία, η λογοτεχνία και οι εικαστικές τέχνες. Το 2017 ξεκίνησε την καλλιτεχνική της συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Toneelhuis στην Αμβέρσα. Το 2018, συνεργάστηκε με τον Αλέν Πλατέλ (Alain Platel), τον Ίβο βαν Χόβε (Ivo van Hove) και τον Γιαν Λάουβερς (Jan Lauwers) για τη δημιουργία μια ωμής και ιδιάζουσας διασκευής του Άμλετ. Το 2019 πραγματοποίησε το θεαματικό και μουσικό έργο Bruegel, ένα καλειδοσκοπικό πορτρέτο του ζωγράφου Πίτερ Μπρίγκελ (Pieter Bruegel) του πρεσβύτερου. Το 2023, σε συνεργασία με την ομάδα χορού Les Ballets C de la B, η Λιζαμπόα Χάουμπρεχτς δημιούργησε το συγκλονιστικό Grandpa Puss; or how God disappeared, όπου –με οδηγό τη μουσική του Μπαχ – διερευνά τα όρια του θείου και αποκαλύπτει ένα σκοτεινό τραύμα. Αυτό τον καιρό, διασκευάζει και σκηνοθετεί τη Μήδεια του Ευριπίδη με την περίφημη Comédie-Française στο Παρίσι. Τη σεζόν 2024 πρόκειται να ανεβάσει την όπερα Ορφέας και Ευρυδίκη του Γκλουκ για την Κρατική Όπερα του Ανόβερου. Το έργο της Λιζαμπόα Χάουμπρεχτς υποστηρίζεται από τον φλαμανδικό θεατρικό οργανισμό KVS και το Toneelhuis ενώ από το 2022 έχει αναλάβει την καλλιτεχνική συν-διεύθυνση του Toneelhuis.

Διάρθρωση του προγράμματος

Η ομάδα θα εργαστεί αρχικά σε χώρο στο κέντρο της Αθήνας (20–24 Ιουνίου) και στη συνέχεια στο Μικρό Θέατρο Επιδαύρου (26 Ιουνίου – 01 Ιουλίου).

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί την 1η Ιουλίου με ανοιχτή πρόβα / παρουσίαση. Θα ακολουθήσει συζήτηση μεταξύ των συντελεστών της καλλιτεχνικής ομάδας, των συντονιστών του προγράμματος και της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Συντονισμός:

Αργυρώ Χιώτη – σκηνοθέτιδα, δραματουργός

Μέντορες:

Eric Vautrin (20-22/6)

Jean Yves Ruf (26-28/6)

Lisaboa Houbrechts (29/6-1/7)

Διάρκεια:

20 – 24 Ιουνίου Αθήνα (Σωκράτους 11)

25 Ιουνίου – 1 Ιουλίου (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου)

Διαδικασία υποβολής προτάσεων

Η ομάδα θα επιλεγεί μέσα από διαδικασία ανοιχτής πρόσκλησης.

Η υποβολή των προτάσεων γίνεται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής φόρμας. Θα επιλεγούν 10 συμμετέχοντες*ουσες.

Προϋποθέσεις συμμετοχής

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέες καλλιτέχνιδες και νέους καλλιτέχνες (ηθοποιούς, θεατρολόγους, σκηνοθέτες*ιδες, χορογράφους, χορευτές*ριες).

Οι ενδιαφερόμενοι*ες θα πρέπει να καταθέσουν:

  • Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα

  • Σύντομο κείμενο (max. 500 λέξεις) ως απάντηση στις ερωτήσεις: Τι είναι δραματουργία για σας; Τι θα θέλατε να εξερευνήσετε στο πλαίσιο του προγράμματος;

Διευκρινίζεται ότι η παρακολούθηση του συνόλου του προγράμματος είναι υποχρεωτική. Απαραίτητη προϋπόθεση η καλή γνώση αγγλικής ή και γαλλικής γλώσσας.

Κόστος συμμετοχής: 200€

Στο κόστος συμμετοχής περιλαμβάνονται οι ακόλουθες παροχές:

  • Μετακίνηση από την Αθήνα στην Παλαιά Επίδαυρο και αντίστροφα.

  • Διαμονή και ημιδιατροφή σε καταλύματα στην Παλαιά Επίδαυρο.

  • Βασικός ηχητικός και φωτιστικός εξοπλισμός για τις ανάγκες του προγράμματος στην Αθήνα και στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου.

ΑΙΤΗΣΗ

Υποβολή προτάσεων: seminars@aefestival.gr

με θέμα «ΠΑΡΟΔΟΣ_ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ»

Προθεσμία υποβολής: 1η Ιουνίου 2023, ώρα 15.00