Πρόσκληση ενδιαφέροντος

ANTIGONISMS

 «Πάροδος»

Studio Residency στην Πειραιώς 260 και τη Μικρή Επίδαυρο

Η Πάροδος, το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα που εγκαινιάστηκε πέρυσι με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία του Αρχαίου Δράματος, επιστρέφει το καλοκαίρι του 2022, με αφετηρία την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Για δεύτερη συνεχή χρονιά, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου διοργανώνει ένα Ερευνητικό Πρόγραμμα με πρακτικό χαρακτήρα στην Αθήνα και τη Μικρή Επίδαυρο, επιθυμώντας να δώσει τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες*ιδες από διαφορετικά πεδία να προχωρήσουν υπό ιδανικές συνθήκες την έρευνά τους in situ.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους*ες καλλιτέχνες*ιδες (ηθοποιούς, θεατρολόγους, σκηνοθέτες*ιδες, χορευτές*ριες) που έχουν ολοκληρώσει τις καλλιτεχνικές σπουδές τους στην υποκριτική, τη θεατρολογία, τη σκηνοθεσία θεάτρου, τον χορό ή/και τη χορογραφία, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, τα τελευταία 6 χρόνια (2016-2022).

Διεθνώς καταξιωμένοι δημιουργοί, των οποίων το έργο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021, θα καθοδηγήσουν τους*τις καλλιτέχνες*ιδες που θα επιλεγούν: ο Ισπανός χορογράφος Marcos Morau, ιδρυτής της ομάδας La Veronal (Pasionaria / Το λουλούδι του πάθους) και ο Πολωνός δραματουργός Piotr Gruszczyński, στενός συνεργάτης του Krzysztof Warlikowski και της Nowy Teatr (Οδύσσεια. Μια ιστορία για το Χόλλυγουντ). Την ομάδα των συντονιστών και προσκεκλημένων θα πλαισιώσουν η Ελένη Βαροπούλου, θεατρολόγος και κριτικός, η Stefanie Carp, δραματουργός και καλλιτεχνική σύμβουλος του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου για τις διεθνείς παραγωγές καθώς και η Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, θεατρολόγος και δραματουργός, που έχει αναλάβει τον γενικό συντονισμό του προγράμματος.

Διάρθρωση του προγράμματος

Φέτος θα δημιουργηθούν δύο ομάδες, οι οποίες θα εργαστούν στον Χώρο Β της Πειραιώς 260 και στη συνέχεια στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.

Συγκεκριμένα:

Ομάδα Κίνησης, με έμφαση στην κινητική έρευνα και τη δραματουργία του εν σκηνή σώματος, απευθυνόμενη σε χορευτές*ριες (8-10 άτομα)

Συντονιστής: Marcos Morau Χορογράφος

7 – 11 Ιουνίου Πειραιώς 260 (Χώρος Β)

12 – 18 Ιουνίου Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

Ομάδα Κειμένου, με έμφαση στη δραματουργία λόγου, απευθυνόμενη σε ηθοποιούς, θεατρολόγους, σκηνοθέτες*ιδες (6-7 άτομα).

Συντονίστρια: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, θεατρολόγος – δραματουργός

Προσκεκλημένοι *ες:

Ελένη Βαροπούλου, θεατρολόγος – κριτικός

Piotr Gruszczyński, δραματουργός

Stefanie Carp, δραματουργός, Καλλιτεχνική Σύμβουλος Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου για τις διεθνείς παραγωγές

12 – 17 Ιουνίου Πειραιώς 260 (Χώρος Β)

18 – 24 Ιουνίου Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί στις 18 Ιουνίου για την ομάδα Χορού και στις 24 Ιουνίου για την ομάδα Κειμένου με ανοιχτή πρόβα / work in progress & συζήτηση μεταξύ των συντελεστών της καλλιτεχνικής ομάδας, των συντονιστών του προγράμματος και της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Διευκρινίζεται ότι η παρακολούθηση του συνόλου του προγράμματος είναι υποχρεωτική, με απαραίτητη προϋπόθεση την άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας.  

Κόστος συμμετοχής: 200€

Συντονιστές

Ομάδα Δραματουργίας Κειμένου

Παναγιώτα Κωνσταντινάκου

Θεατρολόγος και δραματουργός. Μέλος του διδακτικού προσωπικού του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), όπου διδάσκει, μεταξύ άλλων, τα μαθήματα Δραματουργίας Παράστασης. Διδάσκει επίσης στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου. Σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. και είναι Διδάκτωρ Θεατρολογίας του ίδιου τμήματος. Επιπλέον, έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης και δι-ιδρυματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Πειραιά. Ως δραματουργός, έχει συνεργαστεί με δημόσιους οργανισμούς και ιδιωτικούς φορείς (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Εθνικό Θέατρο, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, Θέατρο Τέχνης, Φεστιβάλ Youthi κ.ά.) και με τις ομάδες Grasshopper, Spectrum, Παπαλάνγκι, Blindspot, τις Όπερες των Ζητιάνων και τη Δρώσα Τέχνη.

Ομάδα Δραματουργίας Κίνησης

Marcos Morau

Χορογράφος και ιδρυτικό μέλος της La Veronal. Σπούδασε χορογραφία στο Institut del Teatre της Βαρκελώνης και συνέχισε τις σπουδές του στο Conservatorio Superior de Danza της Βαλένθια και το Movement Research της Νέα Υόρκης. Το 2005, σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες, ίδρυσε την ομάδα La Veronal, που κινείται στη διασταύρωση διαφορετικών ειδών, όπως χορός, κινηματογράφος, λογοτεχνία και φωτογραφία. Στόχος της ομάδας είναι η αναζήτηση νέων εκφραστικών μέσων και η δημιουργία μιας νέας αφηγηματικής γλώσσας με παγκόσμιο στίγμα. Σε αυτήν την κατεύθυνση, η La Veronal έχει δημιουργήσει σειρά έργων που αναδεικνύουν τις συνδέσεις μεταξύ του χορού και της γεωγραφίας, έχοντας ως αφετηρία κάποια συγκεκριμένη χώρα ή πόλη. Ο δημιουργός έχει τιμηθεί με πλήθος διακρίσεων για το έργο του, μεταξύ των οποίων και το Εθνικό Βραβείο Χορού (2013) της Ισπανίας.

Προσκεκλημένοι *ες

Ελένη Βαροπούλου

Θεατρολόγος, μεταφράστρια και δοκιμιογράφος. Από το 1974 εργάστηκε ως κριτικός θεάτρου και δημοσιογράφος στις εφημερίδες Αυγή, Πρωινή, Ελευθεροτυπία, Μεσημβρινή και κυρίως Το Βήμα, όπου έγραφε επιφυλλίδες μέχρι το 2010. Έγραψε άρθρα για πολλά ξένα περιοδικά και ειδικές εκδόσεις (Drama Review, Theater der Zeit, Théâtre en Europe, Acteurs-Auters, Les Cahiers de la Comédie Française, Alternatives Théâtrales, Performance Research). Βιβλία και κείμενά της έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό. Μετέφρασε κείμενα των Χάινερ Μύλλερ, Βάλτερ Μπένγιαμιν, Χέρμαν Μπροχ, Μπρεχτ, Γκαίτε, Αισχύλου και Ευριπίδη. Δίδαξε θεατρολογία στα Πανεπιστήμια Αθήνας, Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Φρανκφούρτης και Βερολίνου. Διετέλεσε Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (1984-1992). Δημιούργησε και διηύθυνε το Φεστιβάλ Άργους (1992-1997). Υπήρξε καλλιτεχνική Υπεύθυνη της Θερινής Ακαδημίας του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδος, διεθνή θεσμό τον οποίο εισηγήθηκε και διαμόρφωσε (1999-2009). Ως κριτικός τέχνης επιμελήθηκε σειρά εκθέσεων στο Γαλλικό Ινστιτούτο, στην Πράγα, στο Ινστιτούτο Γκαίτε, στο Άργος και στο πλαίσιο των δέκα Θερινών Ακαδημιών. Διετέλεσε επίσης Ειδική Σύμβουλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Piotr Gruszczyński

Δραματουργός, κριτικός θεάτρου και δοκιμιογράφος. Εργάζεται ως δραματουργός στο Nowy Teatr της Βαρσοβίας και διδάσκει στην Ακαδημία Θεάτρου της Βαρσοβίας. Σπούδασε θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Jagiellonian στην Κρακοβία. Έχει δημοσιεύσει θεατρικές κριτικές σε περιοδικά όπως το Dialog, το Res Publica Nowa και το Tygodnik Powszechny. Τα έτη 2005-2008 υπήρξε εισηγητής δραματολογίου στο θέατρο Rozmaitości της Βαρσοβίας. Ως δραματουργός έχει συνεργαστεί σε παραστάσεις των Grzegorz Jarzyna και Krzysztof Warlikowski και σε παραγωγές όπερας του Mariusz Treliński. Η συλλογή δοκιμίων και συνεντεύξεών του με τίτλο Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim (Πατροκτονία. Οι νεότεροι και πιο ταλαντούχοι στο πολωνικό θέατρο) ήταν υποψήφια για το λογοτεχνικό βραβείο Nike 2004. Το 2007 εκδόθηκε μια συλλογή συζητήσεών του με τον Krzysztof Warlikowski με τίτλο Szekspir i uzurpator (Ο Σαίξπηρ και ο σφετεριστής).

Stefanie Carp

Δραματουργός και Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Ruhrtriennale τα έτη 2018, 2019 και 2020, καθώς και Καλλιτεχνική Σύμβουλος του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (2020-) για τις διεθνείς παραγωγές. Κάτοχος διδακτορικού στη λογοτεχνία και τις θεατρικές σπουδές με αντικείμενο το έργο του Alexander Kluge. Η στενή συνεργασία της με τη σκηνογράφο Anna Viebrock και τον σκηνοθέτη Christoph Marthaler ξεκίνησε στη Βασιλεία στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Διηύθυνε το Zürcher Schausplielshaus μαζί με τον Marthaler προτού διοριστεί Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Wiener Festwochen. Υπήρξε Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Γερμανικό Ινστιτούτο Λογοτεχνίας της Λειψίας και επικεφαλής δραματουργίας για τη Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz στο Βερολίνο.

Παροχές

Κατά τη διάρκεια του Studio Residency, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρέχει:

Μετακίνηση από την Αθήνα στην Παλαιά Επίδαυρο και αντίστροφα.

Δωρεάν διαμονή των συμμετεχόντων σε καταλύματα της Παλαιάς Επιδαύρου.

Πρωινό κατά τη διάρκεια παραμονής στην Παλαιά Επίδαυρο.

Βασικό ηχητικό και φωτιστικό εξοπλισμό για τις ανάγκες των εργασιών στον Χώρο Β της Πειραιώς 260 και του Μικρού Θεάτρου της Αρχαίας Επιδαύρου.

Διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης προτάσεων

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου προσκαλεί νέους ηθοποιούς, θεατρολόγους, σκηνοθέτες*ιδες και χορευτές*ριες να υποβάλουν τις προτάσεις τους έως και τις 6 Μαΐου 2022 στις 15:00 το μεσημέρι.

Η υποβολή των προτάσεων γίνεται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής φόρμας.

Θα επιλεγούν 8-10 συμμετέχοντες*ουσες για την Ομάδα Κίνησης και 6-7 συμμετέχοντες*ουσες για την Ομάδα Κειμένου. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι συμμετέχοντες*ουσες θα προσεγγίσουν την ιστορία και την πρακτική της δραματουργίας στο σύγχρονο θέατρο και θα καθοδηγηθούν στη μελέτη και την πρακτική εφαρμογή μιας δραματουργικής προσέγγισης της Αντιγόνης του Σοφοκλή.

Ειδικό βάρος θα δοθεί στην ερευνητική διαδικασία, η οποία προβλέπεται να οδηγήσει σε μια παρουσίαση σε μορφή ανοιχτής πρόβας / work in progress, και όχι ολοκληρωμένης παράστασης, ενώ το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων, των συντονιστών του προγράμματος και της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

ΑΙΤΗΣΗ

Όσοι*ες ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν, θα πρέπει να καταθέσουν:

Α. Ομάδα Κειμένου

(απευθύνεται σε ηθοποιούς, θεατρολόγους, σκηνοθέτες*ιδες που έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους στην υποκριτική, τη θεατρολογία, τη σκηνοθεσία θεάτρου στην Ελλάδα ή το εξωτερικό τα τελευταία 6 χρόνια, δηλαδή την περίοδο 2016-2022).

  1. Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα (στα αγγλικά)

  2. Αντίγραφο πτυχίου (2016-2022, για τελειόφοιτους του 2022 βεβαίωση σπουδών)

  3. Σύντομο βίντεο (διάρκειας 2-5 λεπτών), γυρισμένο στον προσωπικό σας χώρο, στο οποίο θα υποδύεστε τον/η ξεναγό, παρουσιάζοντας τον χώρο σας σαν να πρόκειται για μουσείο. Γλώσσα Ελληνικά ή/και Αγγλικά.

Β. Ομάδα Κίνησης

(απευθύνεται σε χορευτές*ριες που έχουν ενδιαφέρον για την κινητική έρευνα και έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους στο χορό ή/και τη χορογραφία στην Ελλάδα ή το εξωτερικό τα τελευταία 6 χρόνια, δηλαδή την περίοδο 2016-2022).

  1. Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα (στα αγγλικά)

  2. Αντίγραφο πτυχίου (2016-2022, για τελειόφοιτους του 2022 βεβαίωση σπουδών)

  3. Σύντομο βίντεο με πρόσφατο κινητικό αυτοσχεδιασμό σας (διάρκεια: 1 λεπτό έως 1 λεπτό 20 δευτερόλεπτα το μέγιστο)

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος.

Φόρμα Συμμετοχής

Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων έληξε.