Το «Φεστιβάλ Τεχνών Rolex: Γιορτάζοντας 20 χρόνια καθοδήγησης» είναι μια τριήμερη εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί από 26 έως 28 Μαΐου 2023 σε πολλούς χώρους σε ολόκληρη την Αθήνα, για να σηματοδοτήσει την 20ή επέτειο του Προγράμματος Rolex για την καλλιτεχνική καθοδήγηση.
Το Φεστιβάλ σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η Rolex μετέφερε το πρόγραμμα καθοδήγησής της στην ελληνική πρωτεύουσα, μαζί με δεκάδες από τους πιο ταλαντούχους καλλιτέχνες του κόσμου.
Ένα ειδικό προφεστιβαλικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει εργαστήρια και συζητήσεις, το οποίο είναι αφιερωμένο στους κατοίκους της Αθήνας και διαρθρωμένο έτσι ώστε να προωθήσει την αλληλεπίδραση μεταξύ των ντόπιων καλλιτεχνών, των επαγγελματιών των τεχνών και των νέων ανθρώπων θα παρουσιαστεί από 22 έως 25 Μαΐου.
23.05.2023 έως 25.05.2023 – Χωρίς πρόσβαση στο κοινό
10:00 – 18:00 | ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ | ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – Χώρος E
ΘΕΑΤΡΟ Εργαστήριο:
Οι ιστορίες των ανθρώπων (The Stories of People)
Τα συγκεκριμένα εργαστήρια απευθύνονται σε κατοίκους της Αθήνας, που δεν έχουν επαγγελματική σχέση με το θέατρο. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα χωριστούν σε τέσσερις ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Αφετηρία για την κάθε ομάδα θα αποτελέσει ένα βίντεο που θα καταγράψει την κίνηση στη γωνιά ενός δρόμου σε τέσσερις διαφορετικές συνοικίες της Αθήνας. Πόσο μακριά μπορεί να ταξιδέψει η φαντασία μας αν περιορίσουμε την περιοχή που παρατηρούμε όσο το δυνατόν περισσότερο; Έχοντας ως εφαλτήριο μια βιντεοσκόπηση, οι συμμετέχοντες/ουσες του εργαστηρίου θα ξεδιπλώσουν μαζί επιτελεστικές αφηγήσεις για τις περιοχές και τους κατοίκους τους.
Το θέατρο συχνά γίνεται ένας τόπος προνομίου. Ο δρόμος, ωστόσο, ανήκει σε όλους. Τα εν λόγω εργαστήρια θα δώσουν σε κατοίκους της Αθήνας, που δεν έχουν επαγγελματική σχέση με το θέατρο, τη δυνατότητα να δημιουργήσουν μια ιστορία με τους δικούς τους όρους.
Michał Borczuch, προστατευόμενος στο πεδίο του θεάτρου 2012 – 2013
Θέατρο και κινηματογράφος
Από το 2005, ο Michał Borczuch έχει σκηνοθετήσει 25 θεατρικές παραστάσεις στην Πολωνία και σε διεθνείς αίθουσες. Μεταξύ αυτών το έργο «Apocalypse» (Θέατρο Nowy, Βαρσοβία), στο οποίο τίθενται ερωτήματα για το πώς ο Pier Paolo Pasolini και η Oriana Fallaci όριζαν την ευρωπαϊκή ταυτότητα, το έργο «My Struggle (TR Warszawa), διασκευή του εξαιρετικού μυθιστορήματος του Karl Knausgard, καθώς και παραγωγές (όπως το έργο «An apartment on Uranus» του Preciado, στο Θέατρο Nowy της Βαρσοβίας) που εστιάζουν στην κοινότητα των ΛΟΑΤΚΙ. Η πιο πρόσφατη διεθνής παραγωγή του, με τίτλο «Lost Lost Lost», η οποία παρουσιάστηκε στο Klaipedos Drama Theatre στη Λιθουανία το 2022, είχε ως έμπνευση τη ζωή και το έργο του Jonas Meka, του Λιθουανού μετρ του αμερικανικού avant-garde κινηματογράφου.
Μέντορας του Borczuch ήταν ο Patrice Chéreau την περίοδο 2012-2013.
Μια διοργάνωση της Rolex σε συνεργασία με ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Για το αναλυτικό πρόγραμμα του Rolex Arts Festival, παρακαλούμε επισκεφθείτε την παρακάτω διεύθυνση: www.rolex.org/el/rolex-mentor-protege/rolex-arts-festival/pre-festival-programme
24.05.2023
20:00 – 22:00 | ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ | ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – Χώρος E
ΘΕΑΤΡΟ Δημόσια συζήτηση:
Η σαιξπηρική τριλογία του Donmar (Donmar Shakespeare Trilogy)
Η σκηνοθέτρια Phyllida Lloyd παρουσιάζει κινηματογραφημένο αρχειακό υλικό από τη Σαιξπηρική τριλογία του Donmar (Donmar Shakespeare Trilogy), που διαδραματιζόταν σε φυλακές, αποκλειστικά με γυναίκες ηθοποιούς, εστιάζοντας στην αναπαράσταση των γυναικών και της διαφορετικότητας. Την παρουσίαση θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό την οποία θα συντονίσει η δημοσιογράφος Στέλλα Χαραμή.
Journalist Stella Charami will close the presentation and open the floor to the public for a question-and-answer session.
Ομιλήτρια:
Phyllida Lloyd, μέντορας στο πεδίο του θεάτρου 2020-2022
Η πρωτοποριακή Σαιξπηρική Τριλογία — Ιούλιος Καίσαρας, Ερρίκος IV και Η Τρικυμία της Βρετανίδας σκηνοθέτιδας θεάτρου, κινηματογράφου και όπερας Phyllida Lloyd, το καστ της οποίας αποτελείται αποκλειστικά από γυναίκες, χαρακτηρίστηκε από τον Observer ως «ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά γεγονότα των τελευταίων 20 ετών».
Η Lloyd επίσης γνωστή για τις θεατρικές και κινηματογραφικές εκδοχές του μιούζικαλ Mamma Mia! (1999, 2008) και τη βιογραφική ταινία για τη Μάργκαρετ Θάτσερ The Iron Lady (2011), με πρωταγωνίστρια τη Μέριλ Στριπ. Το 2018, σκηνοθέτησε το μιούζικαλ TINA: The Tina Turner Musical στο West End του Λονδίνου, το οποίο παρουσιάστηκε έπειτα στο Broadway και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η βραβευμένη ταινία της Lloyd, Herself, έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance το 2020.
Η Phyllida Lloyd ήταν μέντορας της Whitney White το 2020-2022.
Εισαγωγή:
Κατερίνα Ευαγγελάτου, σκηνοθέτρια θεάτρου και όπερας, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Τεχνών Rolex.
Γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από γνωστή καλλιτεχνική οικογένεια. Αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου με παράλληλες σπουδές Μουσικής στο Ελληνικό Ωδείο. Μεταπτυχιακά σπούδασε Σκηνοθεσία στο Λονδίνο με Υποτροφία Ωνάση (κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με Διάκριση [Distinction] στη Σκηνοθεσία Θεάτρου από το Middlesex University) και τη Μόσχα, (Κρατική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης GITIS). Σπούδασε επίσης Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιo Αθηνών, σπουδή που άφησε στη μέση για να αφοσιωθεί στο θέατρο. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ρώσικα. Είναι μέλος της Εταιρείας Σπουδών της Σχολής Μωραΐτη και της Επιτροπής Υποτροφιών Μινωτή-Παξινού του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.
Πρωτοεμφανίστηκε ως σκηνοθέτις το 2006 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Άσκηση Φαντασίας – Τρίτη Εντολή), ενώ την ίδια χρονιά ίδρυσε και διηύθυνε στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου την σκηνή Είσοδος Κινδύνου, όπου παρουσίασε τρεις παραστάσεις σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση (Ερωτευμένη Νεκρή, Η Λέσχη της Αυτοκτονίας, Εκδίκηση).
Μέσα σε λίγα χρόνια, έχει σκηνοθετήσει πάνω από 20 μεγάλες παραγωγές (πρόζα και όπερα) σε κορυφαίους θεατρικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού (Γερμανία, Ρωσία). Ενδεικτικά: Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών, Επίδαυρος, Στέγη, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κέντρο Πολιτισμού-ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Κρατική Όπερα της Περμ-Ρωσία, Κρατικό Θέατρο του Άουγκσμπουργκ-Γερμανία.
Ασχολείται συστηματικά και με την θεατρική εκπαίδευση με επίκεντρο το Αρχαίο Δράμα, ενώ έχει κληθεί να δώσει μαθήματα και διαλέξεις γύρω από το Θέατρο στην Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Αθηνών -Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου, Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών, Αμερικάνικο Κολλέγιο κ.ά.) και το εξωτερικό (Αμερική, Ρωσία, Ιράν κλπ).
Πρόσφατα ήταν προσκεκλημένη του New York University, του μεγαλύτερου Πανεπιστημίου της Αμερικής, όπου δίδαξε Αρχαίο Δράμα σε φοιτητές διαφόρων τμημάτων του. Το 2018 διηύθυνε το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου στους Δελφούς.
Βραβεία:
Τον Δεκέμβριο του 2009 τιμήθηκε από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το Βραβείο Νέου Δημιουργού. Τον Σεπτέμβριο του 2011 τιμήθηκε με το Έπαθλο «Ελευθερία Σαπουντζή» για τις σκηνοθεσίες της κατά την διετία 2009-2011. Η παράσταση όπερας Τα παραμύθια του Χόφμαν (Κρατική Όπερα της Περμ στη Ρωσία-2015) ήταν υποψήφια για 9 βραβεία Χρυσή Μάσκα, τα σημαντικότερα βραβεία στο ρωσόφωνο θέατρο, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Παράστασης Όπερας και Καλύτερου Σκηνοθέτη.
Διορίστηκε Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου για την τριετία 2019-2022.
Πρόσφατες σκηνοθεσίες της στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Ο Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν του Μπ. Μπρεχτ (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2013), Der gute Mensch von Sezuan (Νέα Σκηνοθεσία, Stadttheater Augsburg, Γερμανία, 2014), Ρήσος – περιπατητική παράσταση στον αρχαιολογικό χώρο του Λυκείου του Αριστοτέλους
(Φεστιβάλ Αθηνών 2015), Τα παραμύθια του Χόφμαν, (Κρατική Όπερα της Περμ στη Ρωσία- 2015), Φάουστ του Γκαίτε (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2015-2016), 1984 του Τζωρτζ Όργουελ (Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου, 2016), Άλκηστη του Ευριπίδη (Εθνικό Θέατρο – Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2017), Ζ, νέα όπερα των Μηνά Μπορμπουδάκη / Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη βασισμένη στο ομότιλο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού (Εθνική Λυρική Σκηνή-Εναλλακτική σκηνή, 2018), Η Κωμωδία των Παρεξηγήσεων του Σαίξπηρ (2018), Βόυτσεκ του Μπύχνερ (Δημοτικό Θεάτρο Πειραιά, 2019), Άμλετ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, 2019).