Morphés 2024

Οι Τέχνες του Χαρτιού συναντούν το Αρχαίο Δράμα

Εργαστήρια βιβλιοδεσίας, χαρτοκοπτικής, σχεδιασμού αφίσας και μεταξοτυπίας σε συνεργασία με τα Χαρτιά Περράκης

Υποβολή αιτήσεων έως τις 03/11/2024

Μπορεί το χαρτί να μιλήσει με τη δική του φωνή τη δική του γλώσσα; Μπορούμε να το δούμε, πέρα από τη χρηστική του διάσταση, ως πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας; Πόσο λεπτή είναι η διαφορά ανάμεσα στην τέχνη και την τεχνική; Ο κύκλος εργαστηρίων που διοργανώνει το Φεστιβάλ σε συνεργασία με τον ιστορικό οίκο Χαρτιά Περράκης είναι αφιερωμένος σ’ αυτό το πανάρχαιο υλικό και στις σύγχρονες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του.

Τρωτό και πεπερασμένο, το χαρτί διατηρεί πάντα την αγνότητα μιας tabula rasa κι όπως κάθε «άγραφος πίνακας» μας καλεί να «γράψουμε» στην επιφάνειά του, να αφήσουμε πάνω της το δικό μας αποτύπωμα, να πλάσουμε την εικόνα μας με προορισμό τη διάρκεια, πάνω στην εύθραυστη δική του.

Ενθαρρύνοντας τη φυσική επαφή και τις ζωντανές σχέσεις, τα εργαστήρια αυτού του κύκλου μας γνωρίζουν υπέροχες πτυχές της εικαστικής αξιοποίησης του χαρτιού στις οποίες μας μυούν οι καλύτεροι τεχνίτες του είδους: στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία και την κατασκευή κονσερτίνας ο Κώστας Μπουντούρης, στην τέχνη της χαρτοκοπτικής με νυστέρι ο Στρατής Ταυλαρίδης, στον σχεδιασμό αφίσας ο Δημήτρης Παπάζογλου, στη μεταξοτυπία ο Μανώλης Αγγελάκης.

Τη συνολική φροντίδα του εγχειρήματος έχει η Αριάδνη Περράκη.

Τα εργαστήρια εντάσσονται στον ευρύτερο θεματικό άξονα των δημιουργικών εργαστηρίων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Open Plan που αντλούν φέτος έμπνευση από τις αρχετυπικές μορφές του Διονύσου και του Απόλλωνα. Τη θεατρολογική πλαισίωση έχει αναλάβει η Έλλη Γαβριήλ.

Χαρτιά Περράκης

Με έτος ίδρυσης το 1887, τα Χαρτιά Περράκης μετρούν σχεδόν ενάμιση αιώνα ιστορίας μεταφέροντας από γενιά σε γενιά το πάθος για το χαρτί. Στην καρδιά των τεχνών του βιβλίου και της εικόνας, διατηρούν πάντα την αξία της εγγυημένης ποιότητας και της πρωτοτυπίας επιλέγοντας αξιόπιστους προμηθευτές από όλο τον κόσμο. Κάθε σχεδιαστής, τυπογράφος, κυτιοποιός, επαγγελματίας ή φοιτητής βρίσκει στα Χαρτιά Περράκης ό,τι αναζητά για να δημιουργήσει κάτι καινούριο μέσα από ένα υλικό ζωντανό, που αναπνέει, μεταβάλλεται και ανανεώνεται, ακολουθώντας σήμερα τις αρχές της ανακυκλώσιμης ενέργειας. Τα γραφεία της επιχείρησης που θα φιλοξενήσουν τα Χάρτινα σεμινάρια στην οδό Αλκμήνης στα Κάτω Πετράλωνα αποτελούν εστία δημιουργικών ζυμώσεων και παραμένουν πάντα ανοιχτά, με σκοπό να φέρνουν κοντά τους ανθρώπους που αγαπούν το χαρτί.

Πληροφορίες
Αριθμός συμμετεχόντων: 15 άτομα ανά εργαστήριο
Ηλικίες: 18+
Χώρος διεξαγωγής: Χαρτιά Περράκης, Αλκμήνης 10
Διάστημα διεξαγωγής: Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2024
Χρόνος διεξαγωγής: τις Πέμπτες 21 & 28 Νοεμβρίου και 5 & 12 Δεκεμβρίου
Ώρες διεξαγωγής: 18.00 – 21.30


  • Η συμμετοχή είναι δωρεάν.
  • Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία ή εξειδίκευση, μόνο διάθεση για πειραματισμό και δημιουργία!
  • Ο απαραίτητος εξοπλισμός και τα υλικά για τη δημιουργία των έργων που θα παραχθούν στο πλαίσιο των εργαστηρίων παρέχονται από τα Χαρτιά Περράκης
  • Η επιλογή των συμμετεχόντων θα γίνει κατά σειρά προτεραιότητας μέχρι να συμπληρωθούν οι θέσεις.

Πρόγραμμα εργαστηρίων

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου:

Καλλιτεχνική βιβλιοδεσία – Κατασκευή κονσερτίνας, με τον Κώστα Μπουντούρη


Υπό την καθοδήγηση του Κώστα Μπουντούρη, οι συμμετέχοντες *ουσες έρχονται σε επαφή με μια από τις πιο βασικές και ιστορικές τεχνικές βιβλιοδεσίας, την τεχνική accordion ή κονσερτίνα. Πρόκειται για ένα ανάπτυγμα χαρτιού τύπου ακορντεόν με διπλώσεις το οποίο περιέχεται ανάμεσα σε σκληρά εξώφυλλα (χαρτόνια βιβλιοδεσίας επενδυμένα με χαρτί, ύφασμα κ.ά). Κύρια χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης τεχνικής είναι η δυνατότητα κατασκευής σώματος μεγάλου μήκους (γραμμικό ανάπτυγμα με επάλληλες συνδέσεις χαρτιού) καθώς και η ευρεία γκάμα αισθητικών παρεμβάσεων (τεχνικές εκτύπωσης, pop up technique, cutting and folding κ.ά) οι οποίες μπορούν να προσδώσουν μοναδική εικαστικότητα στο τελικό αντικείμενο.

Μια άρτια αισθητική πρόταση που, με τον ελάχιστο βιβλιοδετικό εξοπλισμό, γίνεται αφετηρία να φανταστούμε και να υλοποιήσουμε ειδικά projects όπως artists’ books, αντικείμενα διακόσμησης, εφαρμογές μόδας, κατασκευή ειδικών εντύπων, εγκαταστάσεις στον χώρο κ.ά.

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου:

Εισαγωγή στην τέχνη της χαρτοκοπτικής με νυστέρι, με τον Στρατή Ταυλαρίδη


Οι συμμετέχοντες *ουσες, με την καθοδήγηση του εικαστικού Στρατή Ταυλαρίδη, θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν διάτρητα έργα τέχνης από λεπτό ασιατικό χαρτί, καθώς και να μάθουν την ιστορία και την εξέλιξη των paper cuts από τη γέννησή τους έως σήμερα. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα έρθουν επίσης σε επαφή με έργα τέχνης του καλλιτέχνη από την τελευταία του ατομική έκθεση.

Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου:

Σχεδιασμός πολιτιστικής αφίσας, με τον Δημήτρη Παπάζογλου


Στο εργαστήριο του Δημήτρη Παπάζογλου, οι συμμετέχοντες *ουσες εξερευνούν την έννοια της δημιουργικής λιτότητας! Mε λίγα χρώματα, έξυπνη χρήση σχημάτων και γραμμάτων, μαθαίνουμε πώς μια αφίσα μπορεί να «φωνάξει» το μήνυμά της, χρησιμοποιώντας τα απολύτως απαραίτητα: με τα λόγια του ίδιου του εισηγητή, «αγγίζουμε το τέλειο, όχι όταν δεν υπάρχει τίποτα να προσθέσουμε, αλλά γιατί δεν έχει μείνει τίποτα να αφαιρέσουμε».

Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου:

Σπουδή στη μεταξοτυπία: Η αέναη τεχνική, με τον Μανώλη Αγγελάκη


Υπό την καθοδήγηση του Μανώλη Αγγελάκη / Tind Atelier που επιμελείται τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του συγκεκριμένου εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν τη μεταξοτυπία, την αρχαιότερη εκτυπωτική μέθοδο της ανθρωπότητας, που εκτοξεύεται κατά τη Βιομηχανική Επανάσταση. Αναπόσπαστο κομμάτι τόσο της βιομηχανικής παραγωγής όσο και της τέχνης, η μεταξοτυπία αποτελεί το πιο πολυδιάστατο εκτυπωτικό μέσο μέχρι σήμερα.

Σε αυτό το εργαστήριο θα εξερευνήσουμε την πλούσια ιστορία και τις βασικές αρχές της μεταξοτυπίας. Μελετώντας εμβληματικές αφίσες του 20ού αιώνα, θα παρακολουθήσουμε την εξέλιξή της από τεχνική σε τέχνη: από τις ψυχεδελικές μουσικές αφίσες του Σαν Φρανσίσκο στις αφίσες διαμαρτυρίας του Μάη του ’68 στο Παρίσι ως τις ανεπίσημες αφίσες για ταινίες που δημιουργούσαν και τύπωναν στην Κούβα.

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με μελάνια και να τυπώσουν μια αφίσα σχεδιασμένη στο εργαστήριο με εισηγητή τον Δημήτρη Παπάζογλου που θα προηγηθεί στις 5/12.

Βιογραφικά στοιχεία εισηγητών

Διδάχτηκε την τέχνη της βιβλιοδεσίας στο Εργαστήριο βιβλιοδεσίας και συντήρησης χαρτώου υλικού της Ευαγγελίας Μπίζα (2001-2007). Έχει παρακολουθήσει μαθήματα συντήρησης κι αποκατάστασης βιβλιακού υλικού (ΠΑ.Δ.Α, 2013) και ιστορίας ιαπωνικής βιβλιοδεσίας.
Ασχολείται με την κατασκευή χειροποίητου χαρτιού έχοντας μαθητεύσει δίπλα στους Ιστορικούς του χαρτιού Μ. Μαλακού και Μ. Βλέσσα κι έχει πραγματοποιήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια σε πολιτιστικά ιδρύματα και Εργαστήρια τέχνης (Κολλέγιο Αθηνών, Π.Ι.Ο.Π, M.I.E.T. κ.α).
Συνεργάζεται με αρχιτέκτονες, γραφίστες, φωτογράφους και εικαστικούς σε ειδικά projects βιβλιοδετικών εφαρμογών και εγκαταστάσεων με κύριο υλικό το χαρτί.
Βασικό στοιχείο της προσέγγισής του είναι η ανάδειξη της φόρμας και της συνολικής αρχιτεκτονικής του βιβλίου μέσα από τα μορφολογικά στοιχεία της κατασκευής όπως είναι οι διπλώσεις, οι τυπογραφικές αποτυπώσεις και τα ορατά ενδιάμεσα στάδια της κατασκευής.
Ζει στην Αθήνα όπου και διατηρεί Εργαστήριο βιβλιοδεσίας.

Ο Στρατής Ταυλαρίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1990, είναι απόφοιτος της Σχολής Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Χρησιμοποιώντας την τεχνική του papercut δημιουργεί διάτρητα έργα τέχνης και εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, αποτελούμενες από χειροποίητα χαρτιά λίγων γραμμαρίων, τα οποία κόβει με χειρουργικό νυστέρι.
Έχει εκθέσει ατομικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην «Izmir Biennal Mediterranean» το 2023 και στη «15th Biennale de la Mediterranée» το 2011. Έχει βραβευτεί σε ευρωπαϊκούς και ελληνικούς διαγωνισμούς. Συμμετείχε σε Art Fair και ομαδικές εκθέσεις σε Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Σερβία, Τουρκία και Ελλάδα.
Ζει και εργάζεται στη Αθήνα.

Ο ∆ημήτρης Παπάζογλου είναι designer και συγγραφέας, ιδρυτής και Creative Director του design studio DpS Athens με έδρα την Αθήνα. Τα τελευταία τριάντα χρόνια, έχει αναπτύξει ολοκληρωμένες σχεδιαστικές λύσεις για μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα ελληνικά ιδρύματα και παγκόσμια brands όπως η Nike, το MoMA οι New York Times κ.α. Αναγνωρισμένος τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο, ο ∆ημήτρης έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο επιδραστικούς Έλληνες σχεδιαστές της εποχής μας.

Το 2022, ανακυρήχθηκε επίτιμο μέλος της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδας με αφορμή το συγγραφικό του πόνημα υπό τον τίτλο «ΕΠΑΝΑCΥΣΤΑΣΗ 21. Ζητήματα εθνικής ταυτότητας με όρους σύγχρονης επικοινωνίας» που εκδόθηκε με αφορμή την επέτειο των διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση. Για το σύνολο της ποιότητας του πολυετούς του έργου, τιμήθηκε το 2023 με την ένταξή του στην Alliance Graphique Internationale (AGI), την κορυφαία ένωση σχεδιαστών από όλον τον κόσμο (ίδρ. 1952).

Έχει αποσπάσει πλήθος βραβείων design τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ενώ μεταξύ άλλων, έχει ανακυρηχθεί 3 φορές Design and Branding Studio της χρονιάς (2004, 2007 και 2024), στον ετήσιο θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας (ΕΒΓΕ). Το σχεδιαστικό του έργο έχει εκτεθεί τόσο σε μουσεία της Ελλάδος όσο και του εξωτερικού.

Μεγαλωμένος σε οικογενειακό εργαστήριο, ο Μανώλης Αγγελάκης μπήκε από μικρός στον κόσμο της μεταξοτυπίας, έναν κόσμο γεμάτο μελάνια και σκοτεινούς θαλάμους, μαθαίνοντας την τέχνη από τον πατέρα του. Για κείνον, η μεταξοτυπία δεν είναι απλώς μια διαδικασία, αλλά μια τέχνη που προσφέρει ατελείωτους πειραματισμούς και δημιουργικές συνεργασίες. Στο Tind Atelier επικεντρώνεται στην εξερεύνηση των δυνατοτήτων της ιδιαίτερης αυτής τέχνης, παράγοντας μοναδικές εκτυπώσεις που ξεπερνούν τα γεωγραφικά σύνορα και αναδεικνύουν τη συνεχή αναζήτηση του «τι θα γινόταν αν».

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

  • Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου