Σωτήρης Καραμεσίνης

O Σωτήρης Καραμεσίνης είναι θεατρικός σκηνοθέτης και καθηγητής υποκριτικής, γνωστός για την ανάπτυξη της μεθόδου  “MUSA” (μουσικό σύστημα υποκριτικής), ένα ολιστικό  σύστημα προσέγγισης  στην υποκριτική, το οποίο σε θεωρητικό επίπεδο βασίζεται στην έρευνα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, και εισάγει τη μουσική ως θεμελιώδες στοιχείο στην εκπαίδευση του σύγχρονου ηθοποιού, στην καθημερινή άσκηση και στη σύνθεση της “παρτιτούρας” του ρόλου του. Από το 2008 ζει στο Ρίο ντε Τζανέιρο.

Σκηνοθετεί θεατρικά έργα, διδάσκει σε δραματικές σχολές και πανεπιστήμια, κάνει εργαστήρια και master classes σχετικά με την MUSA και την αρχαία τραγωδία, και προετοιμάζει ηθοποιούς για ρόλους ( acting coach), σε ταινίες και σειρές για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο.

Είναι επιστημονικός συνεργάτης στο εργαστήριο “Forms and Effects, Frontiers and Passages of the Theatrical Language”, που αποτελείται από καθηγητές του μαθήματος της Αισθητικής και της Θεωρίας Θεάτρου του Center of Letters and Arts του Πανεπιστημίου UNIRIO, στο Ρίο Ντε Τζανέιρο. Είναι επίσης επιστημονικός συνεργάτης που εξειδικεύεται στην Πολιτιστική Διπλωματία και τις Παραστατικές Τέχνες  στο Εργαστήριο Στρατηγικής Επικοινωνίας και Νέων Μέσων του Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Σπούδασε Θεολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και μουσική (σαξόφωνο, κρουστά, Θεωρητικά και Αρμονία) στο Ωδείο Αθηνών, στο Ιαμβικό Ωδείο και στο Studio Latin στο Παρίσι.  Το 2009 έκανε ένα πρωτοποριακό βήμα στο να διδάξει τις Βάκχες του Ευριπίδη, στην βραβευμένη θεατρική ομάδα της ταινίας «Η Πόλη του Θεού»( “Nós Dο  Morro”). Σκηνοθέτησε στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βραζιλία, μεταξύ άλλων, θεατρικά έργα των Ευριπίδη, Ζαν-Πωλ Σαρτρ, Όσκαρ Ουάιλντ, Ευγένιου Ιονέσκο, Γκράχαμ Γκριν και Χάρολντ Πίντερ. Ως καλλιτεχνικός διευθυντής, οργάνωσε πολλές μεγάλες εκδηλώσεις σε συνεργασία με οργανισμούς και ιδρύματα, όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τον Δήμο Αθηναίων, το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου, τον Δήμο του Ρίο ντε Τζανέιρο κλπ. Το 2013 ίδρυσε την βραζιλιάνικη ομάδα θεάτρου “Musa cia Teatral” με την οποία, μεταξύ άλλων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, δημιούργησε ένα πρότυπο θεατρικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα εκατοντάδες παιδιά και εφήβους του σχολείου της ΜΚΟ “Solar meninos de Luz”, που εργάζεται στις φαβέλες του λόφου Cantagalo στο Ρίο Ντε Τζανέιρο.

http://www.apebfr.org/passagesdeparis/editione2016-vol1/entrevista.html

Εργαστήριο

Εισαγωγή στην μέθοδο “MUSA” (Μουσικό Σύστημα Υποκριτικής) 

“Το μυστικό της Μουσικής στην τέχνη του ηθοποιού και η εμπειρία της εκστατικής υποκριτικής δράσης”

Το εργαστήριο απευθύνεται σε μια ομάδα πολλών ηθοποιών. Θα δουλέψουμε ο καθένας με τον εαυτό του αλλά και όλοι μαζί σαν μέλη ενός μεγάλου Χορού αρχαίας τραγωδίας. Μπορεί να συμμετάσχει όποιος  από τους μαθητές του Λυκείου της Επιδαύρου επιθυμεί.  Η εργασία θα μας εισάγει σε μια νέα και πλούσια εμπειρία ερμηνευτικής προσέγγισης, το «Μουσικό σύστημα υποκριτικής», που θα δώσει τη γεύση της έκστασης και της διονυσιακής εμπειρίας σε όσους  ασκηθούν σε αυτήν.

Πρόκειται για ένα ψυχοφυσικό σύστημα εκπαίδευσης, άσκησης  και προετοιμασίας του ηθοποιού, το οποίο βασίζεται στην αρχαία θεωρία του ήθους της Μουσικής, και επανατοποθετεί την μουσική ως κινητήρια δύναμη και καταλύτη στην διαδικασία της ερμηνείας και της σύνθεσης. Είναι αυτόνομη και ολιστική μέθοδος, που οδηγεί σε μια οργανική παρουσία, εμπλουτίζοντας τα εκφραστικά μέσα των ηθοποιών, απελευθερώνει, και οδηγεί με ασφάλεια στις ψυχοσωματικές καταστάσεις και τη δημιουργική σκηνική ετοιμότητα.

Όλο το σύστημα ΜUSA, δημιουργήθηκε και εμπλουτίζεται με μια πληθώρα θεωρητικών πηγών και τεχνικών, βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τους μεγάλους δασκάλους του θεάτρου και της μουσικής, και  ερευνητές από τα πεδία της μουσικοθεραπείας, της δραματοθεραπείας, της ανθρωπολογίας του θεάτρου και τις νευροεπιστήμες, την έρευνα για την άγνωστη δύναμη της  μουσικής και πώς αυτή επηρεάζει τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Μαρία Αουγκούστα Μοντέρα (βοηθός κ. Καραμεσίνη)

Η ηθοποιός Maria Augusta Montera (Μαρία Αουγκούστα Μοντέρα) είναι απόφοιτος του Tμήματος Παραστατικών Τεχνών της Casa de Artes das Laranjeiras (Ρίο ντε Τζανέιρο, Βραζιλία, 2015). Η διπλωματική της εργασία είχε ως θέμα τη μέθοδο υποκριτικής MUSA (Musical System of Acting) του σκηνοθέτη Σωτήρη Καραμεσίνη, και τις εφαρμογές της από νέους ηθοποιούς. Τα τελευταία δύο χρόνια συμμετέχει στη θεατρική ομάδα Musa cia teatral, που ίδρυσε και σκηνοθετεί ο Καραμεσίνης. Η ομάδα είναι αφιερωμένη στην έρευνα της μεθόδου MUSA και των εφαρμογών της σε διάφορα πεδία, όπως η σύγχρονη περφόρμανς, το αρχαίο θέατρο και η αρχαιοελληνική τραγωδία, καθώς και εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα με βάση το θέατρο και με τη συμμετοχή παιδιών και εφήβων. Από το 2015 η Μοντέρα είναι δασκάλα θεάτρου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της MUSA και συμμετέχει στις δράσεις του που στοχεύουν στην επαφή με τις περιφερειακές κοινότητες, σε συνεργασία με τη μη κυβερνητική οργάνωση Solar Meninos de Luz, ένα σχολείο για τα παιδιά της φαβέλας του Cantagalo. Το πρόγραμμα αυτό απαθανατίστηκε στο ντοκιμαντέρ Happy Princes(Ευτυχισμένοι πρίγκιπες) του σκηνοθέτη Πάνου Δεληγιάννη και της εταιρείας παραγωγής Oxymoron Films, που διευθύνει ο βραβευμένος σκηνοθέτης Αργύρης Παπαδημητρόπουλος. Το 2016 η Μοντέρα εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτρια, παραγωγός και ηθοποιός στην παράσταση O Último Besteirol (Η τελευταία ανοησία). Επίσης το 2016 σκηνοθέτησε το προσωπικό της πρότζεκτ ExPosição (Έκ-θεση), που διερευνά τη γυναικεία εμπειρία. Πρόσφατα σκηνοθέτησε τη διαδικτυακή σειρά Suspiros Tagarelas (Φλύαροι στεναγμοί), που προβλέπεται να παρουσιαστεί μέσα στο 2017.