Καλλιτεχνικός απολογισμός τριετίας υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της Κατερίνας Ευαγγελάτου
Από τις 30 Αυγούστου 2019, που ανέλαβε την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου η Κατερίνα Ευαγγελάτου, μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2022, που ανακοινώθηκε η ανανέωση της θητείας της, η τριετία που μεσολάβησε ήταν αναμφίβολα γεμάτη ανατροπές και προκλήσεις. Παράλληλα, ήταν και μια τριετία με σημαντικές αλλαγές στην ιστορία του Φεστιβάλ: για πρώτη φορά μια γυναίκα αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση, οι δράσεις του διευρύνονται και τους χειμερινούς μήνες, η εικόνα του Οργανισμού αλλάζει συμβαδίζοντας με τις διεθνείς τάσεις, οι εκδηλώσεις του δίνουν προστιθέμενη αξία στην βαριά βιομηχανία του ελληνικού τουρισμού, προσελκύοντας ως ανεξάρτητος πόλος έλξης το διεθνές φιλότεχνο κοινό.
Το 2020, εξαιτίας των ασφυκτικών μέτρων που επέβαλε η πανδημία, παρουσιάστηκε μόνο ένα υποσύνολο του αρχικού προγραμματισμού (18 παραγωγές), ενώ το 2021, παρόλο που πραγματοποιήθηκε στο ακέραιο ο προγραμματισμός, η φεστιβαλική εμπειρία επηρεάστηκε σημαντικά από τα αυστηρά υγειονομικά μέτρα αλλά και την εξαιρετικά μειωμένη χωρητικότητα.
Το 2022 ήταν ωστόσο η χρονιά που σηματοδότησε τη λαμπερή επιστροφή του Φεστιβάλ στην κανονικότητα και η διοργάνωση ολοκληρώθηκε στέλνοντας το πιο αισιόδοξο μήνυμα: Η Τέχνη είναι το πιο ισχυρό αντίδοτο στις κρίσιμες εποχές που ζούμε, «η υψηλότερη μορφή Ελπίδας».
Οι αριθμοί το αποδεικνύουν: περισσότεροι από 200.000 θεατές τίμησαν φέτος με την παρουσία τους το Φεστιβάλ σε Ηρώδειο, Πειραιώς 260 και Επίδαυρο (Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και Μικρή Επίδαυρο), ενώ περισσότεροι από 1.500 καλλιτέχνες είχαν την ευκαιρία να βρεθούν ξανά με το κοινό, να αντλήσουν έμπνευση από αυτή την αλληλεπίδραση, να ανοίξουν ένα δημιουργικό και ουσιώδη διάλογο.
Κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης τριετίας, το Φεστιβάλ έδωσε έμφαση σε παραστάσεις που συνδέουν την κληρονομιά του Αρχαίου Δράματος με τη σύγχρονη πρωτοπορία, επιδίωξε την εκπροσώπηση περισσότερων γυναικών δημιουργών, ανέδειξε μείζονα κοινωνικά θέματα και σύγχρονους προβληματισμούς, προχώρησε σε συνέργειες που δίνουν το στίγμα των ανοιχτών συνόρων και δημιούργησε νέους πόλους έλξης θεατών. Επιδίωξε ταυτόχρονα να καταστεί ισότιμος «συμπαίκτης» σε διεθνή κλίμακα, μια ισχυρή εστία δημιουργίας με εξωστρέφεια, ανοιχτή σκέψη και συμπεριληπτικό χαρακτήρα.
Παράλληλα, ένας από τους στόχους μας που επιτεύχθηκε ήταν να εξασφαλιστούν καλύτερες οικονομικές συνθήκες για τους Έλληνες καλλιτέχνες ώστε να μπορούν απρόσκοπτα να αφιερωθούν στο έργο τους, ανεβάζοντας έτσι το καλλιτεχνικό επίπεδο των παραγωγών. Από τον ίδιο τον προγραμματισμό, τους όρους καλλιτεχνικής εργασίας, τις παράλληλες δράσεις και τις εκδηλώσεις μέχρι την επανασύσταση στο κοινό με το διεθνές όνομα Athens Epidaurus Festival αλλά και τη νέα του εικαστική ταυτότητα, η Καλλιτεχνική Διεύθυνση και η εξαιρετική ομάδα του Φεστιβάλ οραματίστηκαν και πραγματοποίησαν μια διοργάνωση που αντλεί έμπνευση από την μακρόχρονη και πλούσια ιστορία του θεσμού, αλλά έχει το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον.
23 χρόνια σε αριθμούς
2020
-
Απώτατο όριο χωρητικότητας κάθε θεάτρου 45%
-
71 ημέρες συνεχών εκδηλώσεων και δράσεων
-
Πάνω από 50.000 θεατές
-
18 παραγωγές (από το σύνολο των 70 και πλέον του αρχικού προγραμματισμού)
2021
-
Απώτατο όριο χωρητικότητας κάθε θεάτρου 60% κατά μέσον όρο
-
131 ημέρες συνεχών εκδηλώσεων και δράσεων
-
145.000 θεατές
-
82 παραγωγές
-
1500 καλλιτέχνες
2022
-
Χωρητικότητα θεάτρων 100%
-
86 ημέρες συνεχών εκδηλώσεων και δράσεων
-
200.000 θεατές
-
77 παραγωγές
-
1500 καλλιτέχνες
Η τριετία 2020 – 2022 σε αριθμούς (συνολικά)
-
288 ημέρες εκδηλώσεων και δράσεων
-
395.000 θεατές
-
177 παραγωγές
-
15 δράσεις Open Plan
-
Περισσότεροι από 3500 καλλιτέχνες