Το editorial μόδας του Marie Claire Greece

Το Εργαστήριο

Η Ωραία Ελένη δεν έφθασε ποτέ στην Τροία· στην Τροία βρέθηκε μόνο ένα ομοίωμά της. Αποκαθιστώντας τη φήμη της μυθικής ηρωίδας, αλλά και αποκαλύπτοντας την ασύλληπτη ματαιότητα του Τρωικού Πολέμου, ο Ευριπίδης πραγματεύεται τις έννοιες της ομορφιάς, της γυναικείας ταυτότητας και αξιοπρέπειας, αλλά και το θεμελιώδες δίπολο «φαίνεσθαι» και «είναι», όπως αποτυπώνεται στη σχέση ειδώλου και πραγματικότητας.

Με πηγή έμπνευσης την Ελένη του Ευριπίδη, πραγματοποιήθηκε το δεύτερο εκπαιδευτικό εργαστήριο μόδας Morphés 2022, το οποίο φέτος υλοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση του διεθνούς φήμης Έλληνα σχεδιαστή Χρήστου Κωσταρέλλου και μιας ομάδας καταξιωμένων επαγγελματιών της μόδας και του θεάτρου.

Οι έξι συμμετέχοντες*ουσες επιλέχθηκαν χωρίς προαπαιτούμενη εμπειρία στη μόδα και παρακολούθησαν εισηγήσεις αναφορικά με την ιστορία του ενδύματος, το σχέδιο, τη χρωματολογία και την υφασματολογία, ενώ στη συνέχεια, στο εργαστήριο του Χρήστου Κωσταρέλλου δημιούργησαν ισάριθμα πρωτότυπα ενδύματα, εμπνευσμένα από την ηρωΐδα του ειρωνικού ευριπίδειου δράματος. Οι δημιουργίες αποκαλύφθηκαν για πρώτη φορά στον φωτογραφικό φακό του Νίκου Παπαδόπουλου και το τελικό αποτέλεσμα παρουσιάστηκε σε ένα ιδιαίτερο, φεστιβαλικό editorial μόδας στο τεύχος Μαΐου του Marie Claire Greece.

Στο πλαίσιο των Open Plan δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και σε σύλληψη της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, Κατερίνας Ευαγγελάτου, οι Morphés φωτίζουν υπό ένα διαφορετικό πρίσμα τον δημιουργικό διάλογο της Μόδας με το Αρχαίο Δράμα.

Η συμμετοχή στο εργαστήριο είναι δωρεάν.

Με την υποστήριξη του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος.

Οι δημιουργίες

Ποια είναι τελικά η Ελένη που ενέπνευσε τους*τις συμμετέχοντες*ουσες του φετινού εργαστηρίου; Είναι κάθε σύγχρονη γυναίκα; Μια ινσταγκραμική περσόνα; Ο καθρέφτης της επιθυμίας; Μια γυναίκα ασύλληπτη και δαιμονική; Φεμινίστρια και δυναμική;

01.

Τζένη Αδρίτσου

Αρχιτέκτονας

«H δική μου Ελένη θα μπορούσε να είναι κάθε γυναίκα. Ευαίσθητη και συνάμα δυναμική, ευφυής, πολυμήχανη, εν δυνάμει μοιραία. Αντιπροσωπεύει με έναν τρόπο την πολυδιάστατη γυναικεία μας φύση. H μορφή που έδωσα στη δική μου Ελένη αφορά λοιπόν σ’ αυτή τη διττή φύση της. Μαλακή και εύπλαστη στο σύνολο της, με κάποια αιχμηρά και δύσκαμπτα σημεία. Πηγή έμπνευσης στάθηκε κυρίως η αρχαία ελληνική γλυπτική».

Τη δημιουργία της Τζένης Αδρίτσου φόρεσε η ηθοποιός Aurora Marion.

02.

Σταύρος Δημόπουλος

Ηθοποιός

«Η δική μου Ελένη είναι ένας άνθρωπος που ζει ανάμεσά μας. Ανεβάζει φωτογραφίες στα social media, και καθένας μπορεί να τη σχολιάσει γι’ αυτό. Έχει φτιάξει μια ινσταγκραμική περσόνα, ένα άβαταρ, και κανείς δεν γνωρίζει αν είναι όντως έτσι και στην πραγματική της ζωή. Η δική μου Ελένη κάθε μέρα στέκεται μπροστά στον καθρέφτη της και αναρωτιέται ποια είναι η πραγματική της εικόνα: αυτή που έχει εκείνη για τον εαυτό της ή η εικόνα που έχουν οι άλλοι γι’ αυτήν;»

Τη δημιουργία του Σταύρου Δημόπουλου φόρεσε η χορεύτρια Αναστασία Βαλσαμάκη.

03.

Νεκτάριος-Ερωτόκριτος Στεργιόπουλος

Art director

«Η Ελένη του Ευριπίδη για μένα ενσαρκώνει την επιθυμία. Η επιθυμία που ορισμένες φορές δεν προσεγγίζεται, και όταν προσεγγίζεται τελικά, αλλάζει πρόσωπο-μορφή. Η Ελένη για μένα είναι το καθρέφτισμα των επιθυμιών του ανθρώπου και έτσι προσπάθησα να την προσεγγίσω μορφικά. Δημιούργησα δηλαδή ένα χάλκινο μωσαϊκό (υλικό σύμβολο των Δανών) πάνω στο φόρεμα, το οποίο θυμίζει καθρέφτη».

Τη δημιουργία του Νεκτάριου-Ερωτόκριτου Στεργιόπουλου φόρεσε η ηθοποιός Άλκηστις Πουλοπούλου.

04.

Θεοδώρα Μαλάμου

Εικαστικός

«Η δική μου Ελένη απομακρύνεται από τις επικρατούσες περιγραφές. Στη σύγχρονη εποχή, η Ελένη επιλέγει να καθορίσει μόνη της την ταυτότητά της  και να θυμίσει ότι εκείνη και μόνο έχει την κυριότητα του σώματος της».

Τη δημιουργία της Θεοδώρας Μαλάμου φόρεσε η ηθοποιός Ελένη Μπούκλη.

05.

Μυρτώ Γράψα

Χορεύτρια

«Ίσως εκεί που κάποιος αντιστέκεται χωρίς ελπίδα, ίσως εκεί να αρχίζει η ανθρώπινη ιστορία, που λέμε, και η ομορφιά του ανθρώπου. Σ’ αυτό το απόσπασμα από την Ελένη του Γιάννη Ρίτσου, φαντάζομαι τη δική μου Ελένη. Μια γυναίκα στο τώρα, με ανθρώπινα χαρακτηριστικά αλλά και με κάτι το ασύλληπτο, το δαιμονικό. Τα χέρια της είναι βαμμένα από έναν πόλεμο που η ίδια δεν επέλεξε ενώ, μέσα από τις μνήμες του σώματος της και τις επιθυμίες της, θα αποκαταστήσει το όνομα της.»

Τη δημιουργία της Μυρτώς Γράψα φοράει η χορεύτρια Ιωάννα Παρασκευόπουλου.

06.

Μυρτώ Πατραμάνη

Εικαστικός 

«Θέλω να δώσω την ευκαιρία στην “Ωραία Ελένη” να πάρει μια διαφορετική υπόσταση από αυτή που της προσέδωσαν άντρες στο παρελθόν. Κρατάω σύμβολα και αναφορές από το έργο του Ευριπίδη όπως και από τη Μυθολογία. Δίπολα που αποτελούν αφετηρία για τη δημιουργία: Δύναμη/Ευαισθησία, Θηλυκότητα/Φεμινισμός, αλλά και έννοιες ή λέξεις κλειδιά όπως “δεύτερο δέρμα”, “ταυτότητα”, “καθρέφτης”, “διαφάνεια”. Επίσης υπάρχουν αναφορές στη Λυσιστράτη αλλά και στην περίφημη σειρά γλυπτικών έργων “Lick and Lather” (1993) της Janine Antoni.»

Τη δημιουργία της Μυρτούς Πατραμάνη φόρεσε η ηθοποιός Μάιρα Γραβάνη.

Δείτε περισσότερα

ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
BACKSTAGE

Φωτογράφος Editorial Nίκος Παπαδόπουλος

Επιμέλεια μόδας Ελίνα Συγγαρέως

Φωτογράφος backstage Πηνελόπη Γερασίμου

Video Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Make-up Αλεξάνδρα Σπυριδοπούλου (global senior artist) και Κατερίνα Στάμου (education manager) για τη MAC Cosmetics

Hairstylists Κατερίνα Κυρίτση και Αλέσσια Μήτρη (Κομμωτήρια AVEDA TEO) με προϊόντα AVEDA.

Καλλιτεχνική σύλληψη Κατερίνα Ευαγγελάτου, Σκηνοθέτις, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Ανάπτυξη εργαστηρίου Χρήστος Κωσταρέλλος

Βοηθός οργάνωσης – υλοποίησης εργαστηρίου Μαρία Σταυροπούλου

Υπεύθυνη θεατρολόγος Έλλη Γαβριήλ

Εισηγητές Βασίλης Νούλας (σκηνοθέτης-εικαστικός), Έλσα Χαραλάμπους (εικαστικός, εισηγήτρια για το χρώμα), Νικόλας Γεωργίου (Fashion Director Vogue Greece), Λυδία Βουσβούνη (σχεδιάστρια), Μαρία Μανωλάκη (εισηγήτρια για το ύφασμα), Αρετή Κομηνού (εισηγήτρια για moulage και πατρονίστ), Αντιγόνη Δράκου (μοντελιστ)

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Μέγας Χορηγός