Devised Theatre
Θεατρικά εργαστήρια για το θέατρο της επινόησης

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά με σειρές σεμιναρίων πάνω στο θέατρο, το χορό, τη μουσική.


Τα θεατρικά εργαστήρια επικεντρώνονται φέτος στο «Devised Theatre» (θέατρο της επινόησης). Πρόκειται για μια συλλογική διαδικασία που δίνει την ευκαιρία σε μια ομάδα ηθοποιών-performers να εξερευνήσουν τη σωματική τους γλώσσα και να αφηγηθούν με θεατρικά μέσα μια ιστορία.


«Το “Devised Theatre” μπορεί να ξεκινήσει από το τίποτα. Ορίζεται και προσδιορίζεται από μια ομάδα ατόμων τα οποία εξερευνούν και πειραματίζονται με ιδέες, εικόνες και έννοιες. Στα ερεθίσματα τους περιλαμβάνονται μουσική, κείμενα, αντικείμενα, εικαστικές εγκαταστάσεις, κίνηση».


Τα εργαστήρια απευθύνονται σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, εικαστικούς καλλλιτέχνες  και τριτοετείς σπουδαστές Δραματικών σχολών, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.


Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να αποστείλουν τα βιογραφικά τους μέχρι τις 10 Ιουνίου, στο Ελληνικό Φεστιβάλ είτε ταχυδρομικά (Χατζηχρήστου 23 και Μακρυγιάννη, 117 42 Αθήνα, Τμήμα Πρωτοκόλλου), είτε με e-mail (θέμα: εκπαιδευτικό πρόγραμμα) στη διεύθυνση pdouros@greekfestival.gr. Ο αριθμός  των συμμετεχόντων  δεν θα υπερβαίνει τα 20 άτομα ανά σεμινάριο. Η διδασκαλία θα γίνεται στα αγγλικά αλλά οι συμμετέχοντες θα μπορούν να εκφράζονται στη μητρική τους γλώσσα κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου. Τα ονόματα των συμμετεχόντων  θα ανακοινωθούν το αργότερο έως τις 15 Ιουνίου στο δικτυακό τόπο του Ελληνικού Φεστιβάλ.



25 Ιουνίου - 1 Ιουλίου: Σε αυτό το δωμάτιο, τώρα
Διδάσκει η Cathy Naden


Πρόκειται για ένα επταήμερο σεμινάριο βασισμένο στα όρια μεταξύ της μυθοπλασίας και του πραγματικού χρόνου, μεταξύ του παιξίματος  και της παράστασης.


Η Cathy Naden, στηριζόμενη στην πολύχρονη πορεία της ως “Perfomer” και “Deviser” με την θεατρική ομάδα “Forced Entertainment” στο σεμινάριο Σε αυτό το δωμάτιο, τώρα θα διερευνήσει τι σημαίνει να δουλεύεις με το υλικό το οποίο εμπεριέχει  η ομάδα, χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε μέσα  είναι διαθέσιμα-την φαντασία των ανθρώπων που είναι παρόντες και τις δυνατότητες του χώρου μέσα στον οποίο βρίσκονται.


Χρησιμοποιώντας κείμενο, σωματική δράση, παιχνίδια και κανόνες, το εργαστήριο θα εστιάσει στις διαφορετικές όψεις της καλλιτεχνικής και ομαδικής διαδικασίας της ‘Forced Entertainment’, εμβαθύνοντας στο τρόπο με τον οποίο παράγουμε, μορφοποιούμε  και παρουσιάζουμε το πρωτότυπο υλικό μας. Με τα μάτια πάντα ανοιχτά στις πιθανότητες και στο τυχαίο, που προκύπτει μέσα από την εξερεύνηση και το παιχνίδι, μέσα από τις  παρεξηγήσεις  και τα λάθη, Σε αυτό το δωμάτιο, τώρα θα προσπαθήσουμε  να θέσουμε ερωτήματα, παρά να δώσουμε απαντήσεις, για τη φύση της παράστασης.



2 - 9 Ιουλίου : Σωματικό Θέατρο
Διδάσκει ο Marcello Magni


Όλα τα είδη του θεάτρου είναι σωματικά, από την “Commedia dell’arte” έως τον Σαίξπηρ, από το θέατρο “Νο” έως τον Ίψεν, και στο κέντρο βρίσκονται  οι ηθοποιοί με την παρουσία τους και με τον  τρόπο με τον οποίο δουλεύουν μεταξύ τους.

Το “Ensemble”

H δουλειά μας έχει σαν στόχο να δημιουργήσει ένα “Ensemble” μέσω της κατανόησης, του πως οι ηθοποιοί μπορούν να δουλεύουν συλλογικά. Το συλλογικό εμπεριέχει την ατομικότητα, την προσωπική σωματική  γλώσσα.


Η ομάδα των ηθοποιών μπορεί  να δημιουργεί, να προτείνει και να αλλάζει τον «θεατρικό χώρο», παράγοντας  ένα σωματικό και φωνητικό ύφος που μας δίνει την δυνατότητα να δημιουργήσουμε  ευφάνταστα και πλούσια σε συναισθήματα  τοπία.


Παιχνίδια, αυτοσχεδιασμός, προκλήσεις και κείμενα θα χρησιμοποιηθούν για να ανακαλύψουμε ένα «σωματικό κείμενο», ώστε να δημιουργήσουμε ένα θέατρο που μπορεί να φθάσει πέρα από τις «λέξεις».

Επινοώντας μία ιστορία: Πώς να δημιουργήσουμε ένα θεατρικό γεγονός


Κατανοώντας την σχέση με το κοινό: η ‘επαφή’. Αναπτύσσοντας την εμπιστοσύνη και την  συνεργασία, την ενέργεια και το «παιχνίδι» μεταξύ δύο ηθοποιών. Ανακαλύπτοντας το πώς ο ηθοποιός μπορεί να είναι ανοιχτός,  να διατηρεί συνεχώς  τη διάθεση  για παιχνίδι, την απόλαυση του παιχνιδιού και την εφευρετικότητα του. Ποια είναι η διαδικασία κτισίματος της δομής μιας ιστορίας; Αναπτύσσοντας μία γλώσσα για να αφηγηθούμε την ιστορία:τόσο οπτικά όσο και μέσω του κειμένου.


Οι συμμετέχοντες καλούνται  να προτείνουν  μία ιστορία που μπορεί να εμπεριέχει μια μεγαλύτερη παγκόσμια αλήθεια ή νόμο, που  φωτίζει ‘τη ζωή μας’. Θα πρέπει να την διαλέξουν μέσα από τη δική τους κουλτούρα και να μπορούν να την διηγηθούν στη γλώσσα τους. Όχι λοιπόν, παραμύθια ή ηθικοπλαστικές  ιστορίες, αλλά ιστορίες ,όπως αυτές των Σούφι ή λαϊκούς  θρύλους.



23 - 30 Ιουλίου: Στήνω μία παγίδα - Παίζοντας με ψεύτικα συναισθήματα και αληθινά ψέματα
Διδάσκει ο Albrecht Hirche


η  παγίδα
πως  να την στήσεις
πώς να παρασύρεις κάποιον
ποιος θα πέσει στην παγίδα;
ποιόν θέλεις να πιάσεις στην παγίδα;
τι είδους παγίδα ταιριάζει, τι είδους θήραμα;
Είναι «πολιτικά ορθό»;
Τι σκέφτεσαι;

Στην διάρκεια της καριέρας του ως σκηνοθέτης, ο Άλμπρεχτ Χίρχε ασχολήθηκε με κλασσικά έργα αλλά ανέβασε επίσης παραστάσεις που βασίστηκαν σε άρθρα από εφημερίδες, ποιήματα, ανέκδοτα, ή  σε συνομιλίες  που είχε ακούσει, στο διπλανό τραπέζι, μέσα σε ένα  εστιατόριο.


Στο σεμινάριο αυτό, με μία σειρά από ασκήσεις, ενθαρρύνει τους ηθοποιούς να επινοήσουν το υλικό τους, προσδίνοντας του θεατρικές αρετές που κινούνται  ανάμεσα στην υψηλή τέχνη και στην ασήμαντη, ανάμεσα στη φτηνή λογοτεχνία  και στην ποίηση.


Το ενδιαφέρον του για την  ακρίβεια, τον σωστό timing και  ο υπολογισμός του χρόνου εκπαιδεύει τον ηθοποιό με τέτοιο τρόπο ώστε να  μπορεί να έχει την αίσθηση των σωστών αναλογιών του κάθε τι που συμβαίνει πάνω στη σκηνή. Αυτό,θα μπορούσαμε με μια λέξη, να το ονομάσουμε, ρυθμό ή ροή.


Από την άλλη πλευρά ο Albrecht Hirche ενδιαφέρεται ιδιαίτερα  για τις αποτυχίες, τα ατυχήματα, τους παραλογισμούς. Η  σύνθεση όλων αυτών αποτελεί μια έρευνα που αποσκοπεί  σε  σκηνικά συμβάντα  απόλυτα υπολογισμένα. Στη  δουλειά του,  δίνει επίσης έμφαση στις ομαδικές δράσεις και την συστηματική σκέψη, επάνω στη σκηνή. «Σταματήστε τους  ομφαλοσκοπικούς μηχανισμούς του θεάτρου. Και μην ξεχνάτε: κρατήστε την καρδιά σας ανάλαφρη».



26 - 31 Ιουλίου : “Devising”: Μια σειρά μαθημάτων που περιστρέφονται γύρω από τα ερωτήματα, Πώς γεννάς το υλικό σου, και πώς δημιουργείς μια θεατρική παράσταση
Διδάσκει ο Josef Houben


Στο εργαστήριο αυτό θα ασχοληθούμε με τα  παρακάτω θέματα:


-Ανασύροντας από την καθημερινή ζωή: παρατηρώντας, αναπαριστώντας πιστά, φιλτράροντας
-Προσδιορίζοντας και αναπτύσσοντας την θεματική μίας κατάστασης
-Σώμα, χώρος, χρόνος, δράση: οι κανόνες της ζωής μας φέρνουν αντιμέτωπους με τους κανόνες του θεάτρου
-Η χρήση των περιορισμών στην καλλιτεχνική δημιουργία
-Πώς να δημιουργήσουμε τη δομή: οργανώνοντας και κτίζοντας μία κατάσταση, χώρος και αντικείμενα, αντίστιξη, κλιμάκωση, δραματικό επίπεδο
-Ανακαλύπτοντας και διατηρώντας ένα ύφος, μία ατμόσφαιρα, ένα κόσμο
-Προκαλώντας ερεθίσματα, αναμειγνύοντας, αναθεωρώντας.


Η δουλειά μας, στο εργαστήριο αυτό,  βασίζεται στην κίνηση και την μεταξύ μας συνεργασία. Ο κάθε συμμετέχων χρειάζεται να είναι απόλυτα αφοσιωμένος, να μην κάνει απουσίες και δε χρειάζεται να κρατάει σημειώσεις. Βοηθάει πολύ αν το ντύσιμο είναι άνετο και ουδέτερο