Η Ορχήστρα της Πλατείας Vittorio

Ο Μαγικός αυλός


Τι ένωσε περισσότερους από είκοσι μουσικούς διαφορετικής εθνικότητας που ζουν στη Ρώμη; Η επιθυμία τους να σώσουν ένα ιστορικό θέατρο της πόλης και να το μετατρέψουν σε εργαστήριο τέχνης αντί για καζίνο. Τι ένωσε τις γλώσσες, τις θρησκείες και τις κουλτούρες όλων αυτών των μουσικών; Η πίστη ότι η συνεννόηση και η αλληλεγγύη αποδεικνύονται καθημερινά με πράξεις και δεν είναι μόνο λόγια. Με τι μοιάζει ο ήχος αυτής της πολυεθνικής ορχήστρας; Με το σήμερα.


– Και τι είναι η παράσταση που θα δώσει στην Αθήνα η πολυ-πολιτισμική, μοναδική αυτή ορχήστρα, αναρωτιόμαστε;

– Ένας Αφρικανός παραμυθάς παίζει τον Παπαγκένο, μια ομάδα Άραβες κάνουν τη Βασίλισσα της Νύχτας, ο Πρίγκιπας Ταμίνο χάνει τη φωνή του μόλις ερωτευτεί κι αντί να τραγουδά αρχίζει να σφυρίζει…


Η μεγάλη, τρυφερή, μονομαχία ανάμεσα στην Ορχήστρα της πλατείας Vittorio και τον Μότσαρτ εξελίσσεται χάρη σε μια τρελή πρόταση του Ντανιέλε Αμπάντο: «Βγάλε το Μαγικό αυλό  στους δρόμους της Ρέτζιο Εμίλια…». Στην αρχή νόμιζα ότι τρελάθηκε, αργότερα όμως άρχισα να ξανακούω την όπερα όπως ποτέ πριν. Είχα ξεχάσει πόσο λαϊκή προέλευση είχαν οι άριες του Μαγικού αυλού. Σκέφτηκα ότι ένας τρόπος να παρουσιάσουμε την όπερα με την ορχήστρα ήταν να την αντιμετωπίσω σαν να μην είχε καταγραφεί ποτέ• σαν να έφτασε προφορικά στην ορχήστρα μέσα από τα τραγούδια και τις ιστορίες από τις χώρες του κάθε μουσικού μαζί με όλες τις ατέλειες,  τα κενά μνήμης και τις μετατροπές που συμβαίνουν όταν προσαρμόζει κανείς στη  γλώσσα του τις μελωδίες που ακούει.


Ξεκίνησα να δίνω σε κάθε μουσικό της ορχήστρας ένα ρόλο από τον Μαγικό αυλό: ο Ερνέστο από την Κούβα έγινε Ταμίνο, ο Παπ, ο τυμπανίστας από τη Σενεγάλη έγινε Παπαγκένο χάρη στην ομοιότητα των ονομάτων τους…


Τελειώσαμε την πρώτη πράξη. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε αυτό το εργαστήρι σαν να ήταν μια σπουδή πάνω στον Μότσαρτ από την Ορχήστρα της πλατείας Βιττόριο  προς το ακροατήριό της, που παρακολουθεί κάθε στάδιο που ολοκληρώνεται, κάθε ανοιχτή δοκιμή. Ειδικά για τον Μαγικό αυλό την ορχήστρα συμπληρώνουν τρεις επίτιμοι προσκεκλημένοι: ο Λέαντρο Πιτσόνι –πιάνο–, ο Σαντζάυ Κάνσα Μπανίκ –τάμπλα– και η Συλβί Λιούις – Παμίνα.


Μάριο Τρόνκο


Στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους